عمومی

بازی اسپایدرمن چطور به انحصاری پلیاستیشن تبدیل شد

بدون هیچ شکی بازی Marvel’s Spider-Man یکی از بهترین عناوین اقتباسی از دنیای ابرقهرمان‌های کمیک بوکی در میان بازی‌ها بوده است. عنوانی که توسط استودیو اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) ساخته شد و سونی و پلی‌استیشن، سرمایه‌گذاری بزرگی را برای آن انجام دادند. داستان ساخت این بازی بسیار شنیدنی است. از تلاش‌های بخش گیمینگ مارول برای گرفتن حق نام عنوان اسپایدرمن از اکتیویژن گرفته تا پیشنهادهایی که توسط مایکروسافت رد شد و در نهایت، عنوانی که به دست اینسامنیاک سپرده شد و موفقیت‌های بزرگی که دریافت کرد.

در این مقاله قصد داریم تا اتفاقاتی که در پشت صحنه ساخت عنوان انحصاری پلی‌استیشن یعنی اسپایدرمن رخ داده را مطرح کنیم. لازم به ذکر است که بگوییم بسیاری از مطالب ذکرشده در این مقاله، در کتاب The Ultimate History of Video Games Vol 2 نوشته Steven L Kant مطرح شده است. با همراه باشید.

دورانی که اسپایدرمن تحت نظر اکتیویژن بود


بازی اسپایدرمن شگفت‌انگیز 2

سال 2000 بود که اولین بازی سه‌بعدی و مهم از دنیای اسپایدرمن ساخته شد؛ بازی‌ای که ناشر آن اکتیویژن بود. این بازی توسط استودیوی NeverSoft در دست ساخت بود و از موتور گرافیکی بازی Tony Hawk’s Pro Skater استفاده شده بود. پس از این بازی و با انتشار فیلم سینمایی Spider-Man ساخته سم ریمی و با نقش‌آفرینی توبی مگوایر، محبوبیت کاراکتر اسپایدرمن به طرز شگفت‌انگیزی افزایش یافت. فیلم اسپایدرمن نه‌تنها تاثیر به سزایی بر فیلم‌های ابرقهرمانی داشت بلکه در زمینه اقتباس‌های ویدیوگیمی نیز، نقش تاثیرگذاری داشت.

سال 2002 اکتیویژن و کپکام همکاری‌هایی را پیرامون عنوان اسپایدرمن انجام دادند و یک بازی با اقتباس از فیلم ابتدایی سم ریمی ساختند. اگرچه که کیفیت این بازی چندان بالا نبود و بسیاری اعتقاد داشتند که این بازی فقط جنبه تبلیغاتی دارد اما دنباله این بازی که اقتباسی از فیلم دوم بود توانست نظر بسیاری از طرفداران این ابرقهرمان محبوب را جلب کند. بسیاری اعتقاد دارند که اسپایدرمن ساخته اینسامنیاک به خوبی از میراث این بازی استفاده می‌کند.

پس از بازی Spider-Man 2 بود که اکتیویژن، اقتباس‌های خودش را آغاز کرد و به نوعی افول کیفیت بازی‌های اسپایدرمن آغاز شد. البته که فروش عناوین اقتباس‌یافته به واسطه محبوبیت اسپایدرمن، بسیار خوب بود اما کیفیت بازی‌ها چندان مورد قبول نبود. ضعف بازی‌های اسپایدرمن پس از عرضه بازی Batman Arkham Asylum بسیار پررنگ شد و کیفیت بالای ساخته راک‌استدی، ضعف بازی‌های مرد عنکبوتی را به خوبی نشان داد.

اکتیویژن پس از آن باز هم به اقتباس‌های ضعیف خودش ادامه داد و در ادامه از فیلم‌های The Amazing Spider-Man نیز اقتباس‌هایی انجام داد. در زمینه اقتباس از این دو فیلم نیز استودیو Beenox با اکتیویژن همکاری کرد و باز هم نتوانست تا اثری قابل قبول را تولید کند. پس از آن بود که مارول، پروژه‌ای نو را کلید زد و به فکر تغییر این وضعیت افتاد.

آغاز پروژه جدید مارول


Insomniac Teamتوسعه‌دهندگان استودیو Insomniac Games

سال 2014 و پس از انتشار بازی The Amazing Spider-Man 2 بود که مارول تصمیم گرفت تا اقتباسی باکیفیت از ابرقهرمان محبوب خودش بسازد. در همان سال، جی اونگ (Jay Ong) به عنوان قائم مقام بخش گیمینگ مارول استخدام شد. او به این نکته اشاره می‌کند که اولین چالش او پس از ملحق شدن به مارول، در این موضوع بود که چرا موفقیت‌های فیلم‌های مارول در سینما، در دنیای بازی‌ها تکرار نمی‌شوند. او می‌گوید:

«قبل از آمدن من به مارول، بازی‌هایی بودند که طرفداران بسیار زیادی داشتند. به طور مثال بازی‌های Marvel vs Capcom یا Ultimate Alliance از بازی‌هایی بودند که برای طرفداران ساخته شده بودند و بسیار هم محبوب بودند.»

-Jay Ong

جی اونگ، به دنبال استودیویی بود که صرفا برای پول و سرمایه، حاضر به ساخت هر اقتباسی نشود. او به دنبال ناشری بود که چشم‌انداز بلندمدتی برای بازی‌های این استودیو داشته باشد و سرمایه‌گذاری‌های درست و خوبی برای این بازی‌ها داشته باشد. او به دنبال ناشری بود که بتواند استودیوهای توانا و با استعداد را پیدا کند و با انتخابی درست، مسئولیت ساخت بازی‌ها را به آن‌ها بسپرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا