عمومی

پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر

سونی در روزهای اخیر آمارهای تجاری خود در سالی که گذشت را با سرمایه‌گذارها به اشتراک گذاشت. این آمار از چند نظر با سال‌های گذشته متفاوت ظاهر می‌شوند و دلیل اصلی، رقابت چراغ‌خاموش اما جذابی است که پلی‌استیشن اخیرا با اکس‌باکس دنبال کرده است. اگر از فرم جدید پلی‌استیشن پلاس برای یک‌پارچه کردن سرویس‌های اشتراکی پلاس و ناو بگذریم، مواردی مثل فیلم و سریال‌های در دست ساخت، آمار فروش درخشان بازی‌های پلی‌استیشن روی پی‌سی و حرکت جدید پلی‌استیشن در زمینه هدست‌های واقعیت مجازی، کارت‌های برنده پلی‌استیشن در سال پیش رو هستند.

بازی بیشتر، مخاطب بیشتر


هویت استودیوهای پلی‌استیشن همواره با بازی‌های داستانی و اکشن ادونچرهای جذاب گره خورده است. بازی‌هایی که فقط روی کنسول‌های سونی در دسترس بوده‌اند و در میان آن‌ها استودیوهایی مثل ناتی داگ، سونی سانتا مانیکا و گوریلا گیمز می‌درخشند. اما نسل جدید ثابت می‌کند که هدف پلی‌استیشن حالا داشتن سهمی بزرگتر از بازار است. به جز همکاری‌های بزرگ سونی با بخش بازی‌سازی مارول، سونی حالا روی استودیوهای تازه‌تاسیسی مانور می‌دهد که سلیقه‌های جدیدی را پوشش می‌دهند.

تا دندان مسلح


همان‌طور که اکس‌باکس در سال‌های اخیر با خریدهایی مثل مجموعه بزرگ استودیوهای بتزدا و استودیوهای خاصی مثل آبسیدین و نینجا تئوری به دنبال گسترش کاتالوگ بازی‌هایش بوده، پلی‌استیشن هم سعی دارد تا ضعف‌های همیشگی خودش را با خریدهای اخیر پوشش می‌دهد. بخشی از خلأ بازی‌های چندنفره برای کنسول نسل نهمی سونی یا PS5 را حالا خرید 3.6 میلیارد دلاری استودیو بانجی پر می‌کند.

  • راز محبوبیت صفحه لودینگ PS2 چه بود؟

از طرفی سونی استودیوی بلوپوینت را در سال گذشته تصاحب کرد که با ریمیک‌های شاهکاری مثل Shadow of the Colossus و Demon’s Souls، تعدادی از بهترین انحصاری‌های پلی‌استیشن را در چند سال اخیر احیا کرده است. تمام این‌ها بدون در نظر گرفتن استودیوهای تازه‌تاسیس پلی‌استیشن مثل Haven با مدیریت جید ریموند یا Deviation هستند که هر دو روی شوترهایی تک‌نفره و چندنفره کار می‌کنند؛ سبکی که بعد از غیبت طولانی‌مدت کیلزون، خیلی وقت است که در بین انحصاری‌های پلی‌استیشن کم‌رنگ شده است.

بازی‌های لایوسرویس


بخش مهمی از چیزی که هویت پلی‌استیشن را در سال‌های آتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، بازی‌های لایوسرویس هستند. پس از خرید بانجی که یکی از قدیمی‌ترین سازنده‌ها در زمینه بازی‌های لایوسرویس با تجربه ده ساله از بازی‌های Destiny است، حالا استودیوهای دیگری هم قرار است بازی‌های لایوسرویس برای پلی‌استیشن تولید کنند. سونی در کنفرانس اخیر خود اعلام کرد که در حال حاضر یک فرنچایز لایوسرویس یعنی MLB را دارد و تا سال مالی 2025 این تعداد را به 12 خواهد رساند که رقم ترسناکی است. دو تا از این بازی‌ها تا آخر همین سال معرفی می‌شوند.

بازی‌های پلی‌استیشن روی موبایل


در حالی که اکس‌باکس با xCloud پای بازی‌های گیم‌پس را فراتر از پی‌سی و کنسول، به گوشی‌های موبایل هم باز کرده، سونی حرکت‌های جدیدی برای موبایل گیمینگ دارد. سال پیش بود که پلی‌استیشن، مدیر سابق محتوای اپل آرکید یا سرویس موفق موبایل گیمینگ را استخدام کرد تا برنامه‌های جدیدی را از پیش ببرد. طبق اعلام پلی‌استیشن، آن‌ها قرار است تعداد زیادی بازی فرست‌پارتی و تردپارتی برای موبایل تولید کنند، به طوری که تا سال مالی 2025، یک پنجم آی‌پی‌های پلی‌استیشن روی موبایل هم در دسترس باشند.

پلی‌استیشن پلاس جدید، تنها رقیب آینده‌دار گیم‌پس


در حالی که گیم‌پس با اضافه کردن بازی‌های بتزدا، سرویس EA Play و پیشنهادهای جذابی که یک ماه سرویس را با یک دلار به مخاطب‌های جدید می‌دهد، سونی مشغول لانچ فرم جدید پلی‌استیشن پلاس است. این سرویس تا پیش از این فقط شامل دسترسی‌های لازم برای انجام بازی‌های چندنفره و گرفتن دو یا سه بازی رایگان برای هر ماه بود. حالا با ترکیب این سرویس با PS Now، پلی‌استیشن نتیجه را طور دیگری برمی‌گرداند. این سرویس جدید در سه سطح مختلف در دسترس قرار دارد و با این که قیمت‌های بالاتری برای دسترسی به سطوح بالاتر آن در نظر گرفته شده، حالا کاتالوگ به‌روزشده‌ای از بازی‌های کلاسیک پلی‌استیشن یعنی بازی‌های PS1، PS2 و PSP در این سرویس قرار خواهند گرفت و بازی‌های بزرگی هم به لیست عناوین PS4 و PS5 اضافه شده‌اند.

فراتر از بازی‌های ویدیویی


سریال هیلو در 2 ماه گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. به جز این که مسترچیف و داستان هیلو را حالا افراد بیشتری در سطح اینترنت شناختند، اکس‌باکس بزرگترین نماد خود را در یک فرم تصویری جدید ارائه کرد. پلی‌استیشن پروداکشنز سال 2019 با چنین هدفی تاسیس شد و حالا اولین پروژه مهمی که همین امسال تیک انجام را دریافت می‌کند، اقتباس تلویزیونی The Last of Us روی HBO خواهد بود، آن هم درست وقتی که فیلم Uncharted با بازی تام هالند بالاخره پس از سال‌ها رنگ روشنایی را به خود دید. جالب‌تر اینجاست که سونی برای این که محصولات تلویزیونی و سینمایی ساخته‌شده از روی بازی‌هایش را با همکاری شبکه‌های مختلف می‌سازد و خودش را محدود به یک نام نکرده است. در حال حاضر فیلم God of War با همکاری آمازون، سریال Twisted Metal با همکاری Peacock، فیلم Horizon با همکاری نتفلیکس و موارد دیگری مثل فیلم Ghost of Tsushima و سریال Gran Turismo در لیست همکاری‌های جدی پلی‌استیشن برای سال‌های آتی هستند.

چشم‌انداز آینده با واقعیت مجازی


سونی در نسل گذشته، یکی از جذاب‌ترین پلتفرم‌ها برای تجربه بازی‌های واقعیت مجازی بود. در حالی که بازی‌های واقعیت مجازی هنوز آن‌قدری به مخاطب‌ها دلیل کافی را برای خرید یک هدست VR را نداده‌اند، سونی در اولین قدم با PSVR توانست یک پیشنهاد نسبتا اقتصادی‌تر را به گیمرها بدهد. حالا با عرضه PSVR2 که برای اواخر امسال یا اوایل 2023 در نظر گرفته شده نزدیک به 20 بازی توسط استودیوهای فرست‌پارتی و تردپارتی در دست تولید هستند که در زمان لانچ و پس از آن در دسترس قرار می‌گیرند. در حالی که مفاهیمی مثل متاورس و آینده مجازی واقعی‌تر از همیشه هستند، این نسل هم سونی با هدست واقعیت مجازی خود یکی از رقبای جدی حاضر در صحنه خواهد بود.

پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر
پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر
پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر
پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر
پلیاستیشن، رقیب اکسباکس یا تهدیدی بزرگتر

(1) رقیب ایکس باکس وان اس
مایکروسافت پلی استیشن 4 پرو بیشتر رقیب ایکس باکس وان اس است [E3 2017] - زومجی


(2) رقیب جدی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس
رقیب جدی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس


(3) پرسش و پاسخ در مورد کنسول اکسباکس وان
پرسش و پاسخ در مورد کنسول اکسباکس وان اس گیم شات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا