عمومی

آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند

به نظر می‌رسد در چند ماه گذشته کمپانی والت دیزنی شروع به کار عجیبی کرده است. این کمپانی فیلم‌های کوچک‌تر از استودیو قرن بیستم و سرچلایت پیکچرز را هم زمان با فیلم‌های بزرگ کمپانی‌های دیگر اکران می‌کند و این شایبه ایجاد شده که قصد دارد تا مخصوصا این آثار شکست بخورند.

این کار همیشه یک نتیجه می‌دهد: فیلم‌های بزرگ سایر کمپانی‌ها گیشه را ازآن خود می‌کنند و فیلم‌های کوچک‌تر دیزنی اگر شانس بیاورند به سود ناچیزی دست می‌یابند.

حالا سوال اینجاست، دلیل به کار بردن‌ این شیوه‌ عجیب از پخش فیلم چیست؟ آیا پشت این الگوی پخش، متد خاصی قرار دارد؟

داستان از چه قرار است؟

گیشه دنیای فیلم در تعطیلات آخر هفته روز یادبود، دست شرکت رسانه‌های پارامونت گلوبال خواهد بود. دلیل آن هم اکران فیلم Top Gun: Maverick با نقش آفرینی تام کروز است. فیلمی که مردم مدت‌هاست منتظر اکران آن هستند. ژورنال‌های تجاری صنعت سینما پیشبینی می‌کنند این فیلم در هفته اول اکران، 100 میلیون دلار فروش خواهد داشت.

فیلم Bob's Burgers و Top Gun: Maverick

تنها یک فیلم دیگر هم زمان با Top Gun: Maverick اکران خواهد شد. انیمیشن استودیو قرن بیستم به نام The Bob’s Burgers Movie. با اینکه این فیلم بر اساس برنامه تلویزیونی است و طرفداران زیادی دارد که وفادارانه آن را تماشا می‌کنند (در حال حاضر فصل دوازدهم خود را سپری می‌کند)، کمتر کسی باور دارد این انیمیشن بتواند تماشاگران سینما را از Top Gun: Maverick به سمت خود بکشاند.

اواخر سال 2021، دیزنی باز هم از استراتژی فدا کردن فیلم‌های استودیو قرن بیستم و سرچلایت استفاده کرد و آن‌ها را هم زمان با فیلم‌های اکشن و ماجراجویانه سایر کمپانی‌ها اکران کرد. در پانزدهم اکتبر، دیزنی فیلم تاریخی حماسی The Last Duel (استودیو قرن بیستم) با بازی بن افلک و مت دیمون را اکران کرد.

فیلم سینمایی The Last Duel

این در حالی است که فیلم Halloween Kills از Comcast Corporation که‌ بخشی‌ از یونیورسال‌ پیکچرز‌ است‌، هم‌ زمان به‌ روی‌ پرده‌ رفته‌ بود. فیلم Halloween Kills بیش از پنجاه میلیون دلار فروش داشت اما The Last Duel تنها توانست اندکب کمتر از پنج میلیون دلار فروش داشته باشد.

در بیست و دوم اکتبر، دیزنی انیمیشن Ron’s Gone Wrong استودیو قرن بیستم را هم زمان با فیلم مورد انتظار Dune از کمپانی برادران وارنر اکران کرد. آمار نشان می‌دهد که Dune کمی بیش از چهل میلیون دلار به دست آورد اما Ron’s Gone Wrong تنها هفت میلیون دلار نصیبش شد.

در هفدهم دسامبر، دیزنی فیلم Nightmare Alley از کمپانی سرچلایت را در مقابل فیلم Spider-Man: No Way Home سونی قرار داد. شاید این ناعادلانه‌ترین رقابت ممکن به حساب برود: Spider-Man در آخر هفته‌ای که در ایالات متحده اکران شد 253 میلیون دلار به دست آورد و به پرفروش‌ترین فیلمی که تا به حال در ماه دسامبر اکران شده‌ است تبدیل شد.

فیلم Nightmare Alleyفیلم سینمایی Nightmare Alley

فیلم Spider-Man: No Way Home یکی از موفقیت آمیزترین (از نظر فروش) اکران‌ها را در ایالات متحده داشت. Nightmare Alley تنها موفق شد نزدیک به سه میلیون دلار در آخر هفته اکرانش به دست بیاورد.

علاوه بر این فیلم Antlers سرچلایت هم به چنین عاقبتی دچار شد. این فیلم در بیست و نهم اکتبر اکران شد. اما در آن آخر هفته فیلم بزرگ دیگری اکران نمی‌شد. Dune هفته دوم اکرانش را سپری می‌کرد و فیلم‌های جدید هم چندان قدرتمند نبودند و بعضی مستقل بودند. Antlers کمی بیش از چهار میلیون فروش داشت، با اینکه رقابت سختی در آن هفته در جریان نبود.

دیگر چه اتفاقاتی افتاد؟

اگر بخواهیم رو راست باشیم، دو فیلم از استودیو قرن بیستم موفق شدند گیشه ایالات متحده را در هفته اول به دست بگیرند. فیلم سینمایی Free Guy با فروش بیش از بیست و هشت میلیون دلار و Death on the Nile که فروشی نزدیک به سیزده میلیون دلار داشت.

اما این فیلم‌ها حریفان قدری نداشتند. Free Guy هم زمان با Don’t Breathe 2 و فیلم Respect (بیوگرافی Aretha Franklin) با حضور جنیفر هادسون، اکران شد. Death on the Nile هم با فیلم کمدی-رمانتیک Marry Me با بازی جنیفر لوپز و اوون ویلسون و فیلم اکشن Blacklight با نقش آفرینی لیام نیسن اکران شد.

فیلم سینمایی The French Dispatchفیلم سینمایی The French Dispatch

دو فیلم دیگر کمپانی سرچلایت، The Eyes of Tammy Faye و The French Dispatch به کارگردانی وس اندرسن هر دو تنها در بعضی از سینماها اکران شدند و در بهترین حالت فقط 3000 سینما آن‌ها را در دستور پخش داشتند.

چرا دیزنی دست به چنین کاری زد؟

فیلم‌های استودیو قرن بیستم و سرچلایت ریشه در دیزنی ندارند و در واقع فیلم‌هایی هستند که قبل از اینکه دیزنی در مارس 2019 این دو کمپانی را بخرد، شروع به کار کرده بودند. چون این فیلم‌ها قراردادهایشان بسته‌ شده‌ بود، دیزنی مجبور بود آن‌ها را اکران کند.

علاوه‌‌‌ بر‌ ساخته‌‎‌ شدن‌‌ این فیلم‌ها‎ قبل‎‌ از‌ روی‌‎ کار‌‎ آمدن‌ دیزنی، این آثار در وضعیت پس از پاندمی کرونا اکران می‌شدند که در آن تماشاچیان بیشتر دنبال فیلم‌های هیجان انگیز بودند. این وضعیت به نفع فیلم‌هایی مثل Free Guy و فیلم‌های مارول دیزنی بود که همان زیر بیرق مارول بودن فروش خوب آن‌ها را تضمین می‌کرد.

در نظر بگیرید بسیاری دیگر از آثار به طور مستقیم به اکران آنلاین رفتند. فیلم‌هایی مثل Diary of a Wimpy Kid، Home Sweet Home Alone، Deep Water، سری جدید فیلم‌های Cheaper by the Dozen و کمدی رمانتیک Fire Island.

فیلم سینمایی Fire Island

بخش دیگری از دیزنی، پیسکار، شاهد بود که چطور فیلم‌های Luca و Turning Red این کمپانی مستقیماً به بخش آنلاین رفتند. این در حالی است که انیمیشن‌هایی که برند دیزنی را داشتند، مثل Raya and the Last Dragon و Encanto در سینماها اکران شدند.

انیمیشن بعدی پیکسار به نام Lightyear قرار است در هفتم ژوئن به اکران دربیاید. البته این استثنا است چرا که این فیلم با سری فیلم‌های پرطرفدار داستان اسباب‌ بازی ارتباط دارد.

باید اضافه کنیم که این شیوه اکران تا پایان امسال متوقف خواهد شد. سرچلایت تنها دو فیلم برای اکران پاییزی دارد: The Banshee Inisherin و The Menu. استودیو قرن بیستم نیز فیلم‌های Amsterdam و Avatar: The Way of Water را آماده اکران دارد. آواتار، تازه‌ترین ساخته‌ جیمز کامرون همان برگ برنده‌ای است که استودیو قرن بیستم برای برگشتن به اوج در گیشه به آن احتیاج دارد.

آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند
آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند
آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند
آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند
آیا دیزنی مخصوصا بعضی از فیلمهایش را در گیشه قربانی می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا