عمومی

نگاهی به قسمت سیزدهم سریال جیران عروسی خونین

قسمت سیزدهم سریال جیران همچنان در مسیر اپیزودهای قبلی حرکت می‌کند و در تلاش است تا با قراردادن چند روایت در کنار یکدیگر مخاطب را برای تماشای سریال هیجان‌زده نگاه دارد. اگرچه جدیدترین قسمت سریال حسن فتحی تا حدودی به این هدف می‌رسد اما این واقعیت که سریال جیران عنوانی بی‌هدف و فاقد ساختار لازم است را به چالش نمی‌کشد. با برای بررسی اجمالی قسمت سیزدهم سریال جیران، جدیدترین ساخته حسن فتحی، همراه باشید.

شبکه نمایش خانگی را با دنبال کنید:

  • نگاهی به برنامه مهمونی – ریشه‌های دوست‌داشتنی
  • نگاهی به برنامه بندبازی – استعدادیاب‌های بی‌استعداد
  • نگاهی به برنامه یازده – تصویر مضحک فوتبال فاسد ایران
  • نگاهی به سریال ساخت ایران 3 – قمار روی ژتون پوسیده

جدیدترین قسمت سریال جیران به خوبی ثابت می‌کند که ساخته حسن فتحی دیگر یک ملودرام عاشقانه که روایتش را در دل تاریخ به کار می‌گیرد، نیست. سریال حسن فتحی حالا به یک سریال تاریخی تبدیل شده که درگیری‌های پشت‌صحنه دربار قاجار را در میان روایت‌های جانبی‌اش به تصویر می‌کشد. اینکه سریال پرهزینه فیلیمو بخواهد چنین مسیری را انتخاب کند، چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسید.

چراکه در دوازده قسمت قبلی سریال جیران آن‌قدری که به شخصیت‌های حاشیه‌ای دربار قاجار توجه شد به رابطه عاشقانه جیران [با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار] و ناصرالدین شاه [با هنرنمایی بهرام رادان] توجه نشد. اگر قرار بود شاه و معشوقه‌اش در بستر اصلی داستان باشند، احتمالا نیازی به معرفی و پردازش بیشتر از 10 شخصیت دیگر نبود. تصمیم فیلم‌نامه سریال جیران برای تغییر مسیرش محترم به نظر می‌رسد چراکه می‌تواند برای اپیزودهای بیشتری مخاطب را درگیر داستان خویش نگاه دارد.

هدفی که وجود ندارد

با این حال بی‌برنامه‌بودن فیلم‌نامه سریال جیران آن‌قدر واضح است که تلاش‌های سریال برای ایجاد روایت‌های جانبی هم به چشم نمی‌آید. سریال جیران یک عنوان واقعا بی‌هدف است که نمی‌داند چه دستاوردی برای مخاطب به همراه داشته باشد. بنابراین به همه شخصیت‌ها و روایت‌ها چنگ می‌زند تا هیجان را در فیلم‌نامه‌اش حفظ کند. در یکی از قسمت‌ها، خواجه‌های دربار ناصرالدین شاه قیام می‌کنند و در یکی دیگر از قسمت‌ها پروژه پیداکردن یک همسر خارجی برای شاه با شکست مواجه می‌شود.

واقعیت ماجرا آن است که قسمت سیزدهم سریال جیران به خوبی ثابت می‌کند که سریال حسن فتحی حالا به یک قطار بدون راننده تبدیل شده که به هر سمت و سویی کشیده می‌شود. تعدد بیش از حد شخصیت‌ها کار را برای فیلم‌نامه سخت کرده اما فیلم‌نامه هم اساسا هدف مشخصی ندارد. فیلم‌نامه قسمت سیزدهم سریال جیران بهتر از هر زمان دیگری ثابت می‌کند که سریال جدید فیلیمو اساسا هدفی ندارد و عنوانی سرگردان است.

آیا روایت‌ درگیری‌های سیاسی و درباری در فیلم‌نامه سریالی که در ابتدا خودش را یک عنوان تاریخی عاشقانه معرفی کرده بود اساسا می‌تواند ایده جذابی باشد؟ پاسخ این سوال به احتمال زیاد مثبت است. چراکه عناوین تاریخی بسیاری وجود دارند که تمرکزشان را صرفا روی روایت تاریخ قرار نداده‌اند و روایت‌های جانبی متعددی را برای مخاطب در نظر گرفته‌اند.

اما آن‌چه واضح به نظر می‌رسد، آن است سریال جیران نتوانسته به اندازه انتظارات موفق ظاهر شود و حالا بیشتر از هر زمان دیگری سردرگم به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، این سریال به اندازه پتانسیل و توانایی‌اش مبهوت‌کننده ظاهر نشد. بنابراین قسمت سیزدهم سریال جیران در حالی که تلاش می‌کند درس پهلوانی به مخاطب خود بیاموزد از آغاز یک درگیری شدیدتر در دربار قاجار هم خبر می‌دهد.

روایتی که ساختار ندارد

سریال جیران فاقد ساختار روایی است و در هر کدام از اپیزودها به سراغ داستان جدیدی می‌رود. مهم‌ترین دلیل این مشکل بزرگ تعدد گیج‌کننده بازیگران است. حسن فتحی در شرایطی مشابه با دربار ناصرالدین شاه که ده‌ها خدم و حشم داشت در سریالی که براساس زندگی او ساخته هم بازیگران متعددی را وارد داستان کرده که مخاطب را سردرگم می‌کنند. همین جمعیت قابل توجه بازیگران هم باعث شده تا فیلم‌نامه با خرده‌روایت‌های بسیاری به سراغ مخاطب بیاید.

روایت‌های تودرتو و متعدد سریال جیران نه‌تنها گیج‌کننده به نظر می‌رسند بلکه روایت اصلی سریال را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. در نتیجه قسمت سیزدهم سریال جیران نمی‌داند که روایتگر یک مسابقه پهلوانی است یا می‌خواهد مشکلات دربار قاجار را به تصویر بکشد. مشکل اساسی سریال آن است که نمی‌تواند مسیر خودش برای ادامه داستان را مشخص کند و به همین دلیل سردرگم باقی می‌ماند.

سریال جیران را با دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا