عمومی

8 فکت برتر بازی GTA III که احتمالا از وجودشان بیخبرید

اگر قرار باشد که استودیویی را به عنوان یکی از برترین بازی‌سازهای تاریخ صنعت ویدیوگیم معرفی کنیم، استودیوی بازی‌سازی راکستار قطعا جزو اصلی‌ترین انتخاب‌هایمان خواهد بود. راکستار استودیویی است که حتی اگر شما چندان طرفدار بازی‌های ویدیویی نیز نباشید، قطعا برای یک‌بار هم که شده به سراغ تجربه بازی‌هایش رفته‌اید. راکستار نقطه عطفی در روند ساخت بازی‌های ویدیویی است و امروزه بازی‌هایش تبدیل به چیزی شده‌اند که هرکسی عاشق تجربه‌شان است. بنابراین شاید بد نباشد که فرصتی دوباره به بازی‌های فراموش‌شده و قدیمی‌تر این استودیو بدهیم و آن‌ها را یک‌بار دیگر باهم مرور کنیم.

فارغ از تمامی حواشی که راکستار در طی چند سال اخیر دچارشان شده، یک امر غیرقابل انکار است؛ بازی‌های این استودیو بدون شک شاهکارند و فرنچایز جی‌تی‌ای نیز در راس آن‌ها قرار دارد. از آن‌جایی که خوشبختانه پورت‌های مختلفی از این فرنچایز راهی پلتفرم موبایل شده اخیرا نیز Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition طرفداران زیادی پیدا کرده، شاید وقت آن رسیده است که مجددا نیم نگاهی به پورت موبایلی بازی GTA III داشته باشیم و 8 فکت برتر آن را باهم مرور معرفی کنیم. بنابراین اگر موبایل گیمر هستید، در این مطلب همراه باشید.

Claude هرگز قرار نبود دیالوگی داشته باشد


بازی موبایلی

راکستار پادشاه ایده‌های عجیب و غریب است. ایده‌هایی که به زیباترین شکل ممکن بازی‌هایی را ساخته‌اند که امروزه ما عاشق تجربه‌شان هستیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پروتاگونیست اصلی GTA III هرگز قرار نبود دیالوگی داشته باشد. شاید چنین ایده‌ای در سال 2022 واقعا عجیب به نظر برسد، اما در سال 2001 کلاود قرار بود تا ابد ساکت باقی بماند و استودیوی راکستار به نوعی مجبور به انجام چنین کاری بود.

مطلب پیشنهادی:از کدام ماموریت‌های GTA Online می‌توان پول پارو کرد؟امرار معاش و باقی قضایا!
از کدام ماموریت‌های GTA Online می‌توان پول پارو کرد؟

محدودیت‌هایی که در سال 2001 وجود داشتند، دست و پای راکستار را برای ساخت یک بازی مدرن، بسته نگه داشته بودند. یکی از سخت‌ترین مکانیزم‌های بازی‌های ویدیویی در آن سال‌ها، محدودیت‌های مربوط به موشن کپچر بود که متاسفانه در سال 2001 چندان پیشرفته نبود و راکستار بنا به دلایل فنی، پروتاگونیست بازی را صامت طراحی کرد. البته این موضوع صرفا مربوط به جی‌تی‌ای 3 نشد و راکستار حتی در روند ساخت بازی GTA Vice City نیز تصمیم به چنین کاری داشت که خوشبختانه از آن صرف نظر کرد.

بازی GTA 3 در ابتدا گرافیکی کارتونی داشت


بازی موبایلی

شاید اکنون گرافیک بازی GTA III دیگر آنطوری که باید جذابیتی نداشته باشد، اما در سال 2001 این بازی جزو پر جزئیات‌ترین باز‌ی‌های آن دوران به شمار می‌رفت و از آن‌جایی که جی‌تی‌ای 3 اولین عنوان از این فرنچایز بود که وارد دنیای سه بعدی می‌شد؛ بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت. انتظارات از بخش گرافیکی این بازی به شدت بالا بود و وقتی راکستار جی‌تی‌ای 3 را معرفی کرد، طرفداران این سری می‌دانستند که دقیقا خودشان را باید برای چه چیزی آماده کنند.

با این‌حال؛ GTA III قرار نبود که یک بازی واقع‌گرایانه باشد. درواقع استودیوی راکستار قصد داشت که این بازی به همراه گرافیکی کارتونی عرضه کند و پالت‌های رنگی و شخصیت‌های کارتونی را به جای خلافکاران شهر قرار دهد. خوشبختانه راکستار نهایتا از این تصمیمش دست کشید و روند ساخت بازی را تغییر داد.

حمله تروریستی 11 سپتامبر باعث تغییرات کوچکی در بازی شد


بازی موبایلی

تا مدت‌ها بسیاری از طرفداران این سری باور داشتند که راکستار اتمسفر و هسته اصلی بازی را به دلیل حمله تروریستی 11 سپتامبر، تغییر داده است. از آن‌جایی که سومین نسخه از این فرنچایز تنها یک ماه پس از این حمله، منتشر شد، طرفداران فرنچایز جی‌تی‌ای باور داشتند که گیم‌پلی کلی GTA III را تغییر کرده، منتهی این موضوع هرگز توسط استودیوی راکستار تایید و یا رد نشده بود و برای همین شایعات همچنان ادامه داشتند.

مطلب پیشنهادی:تیم : انتظاراتی که از GTA 6 داریماز پیشرفت‌های جی‌تی‌ای آنلاین تا شهر زنده‌تر
تیم : انتظاراتی که از GTA 6 داریم

منتهی بالاخره راکستار روزه سکوتش را شکست و اعلام کرد که در این شایعات کمی زیاده‌روی شده است. آن‌ها ادعا کردند که هیچ تغییری در بازی رخ نداده و تنها تغییرات اعمال‌شده نیز؛ مربوط به دیالوگ NPC‌ها، رنگ ماشین‌های پلیس و ایستگاه‌های رادیویی است که به این حملات اشاره می‌کردند.

ماجرای شخصیتی که از بازی حذف شد


بازی موبایلی

راستش را بخواهید، استودیوی راکستار همیشه دچار حواشی بسیاری بوده. وقتی GTA III در سال 2001 منتشر شد، کاربران فورا شروع به ساخت فکت‌هایی عجیب و غریب درباره این بازی کردند. یکی از همین فکت‌ها مربوط به شخصیتی حذف شده به نام Darkel می‌شد که قرار بود در روند گیم‌پلی بازی، ماموریت‌های جانبی مختلفی را به Claude – پروتاگونیست اصلی بازی GTA III – بدهد. منتهی Darkel هرگز پایش به دنیای GTA III باز نشد و بسیاری باور داشتند که این موضوع نشات گرفته از حمله تروریستی 11 سپتامبر است. ماجرا از این قرار است که Darkel در یکی از ماموریت‌هایش از شما می‌خواست که یک اتوبوس مدرسه پر از بچه‌ حمله کنید و آن را منفجر کنید!

این شایعه تا مدت‌ها ادامه داشت، تا زمانی که راکستار اعلام کرد که شخصیت Darkel قرار نبود هرگز به بازی اضافه شود و دلیل این موضوع هم به جایی برمی‌گردد که ماموریت‌های فرعی Darkel با اتمسفر و سایر ماموریت‌های اصلی بازی تطابق نداشت و برای همین، راکستار بیخیالش شد. همچنین آن‌ها وجود ماموریت منفجر کردن اتوبوس مدرسه را یک شایعه اینترنتی خطاب کردند و اعلام کردند که چنین ماموریتی هرگز در بازی وجود نداشته است.

بازی GTA III قرار بود به همراه بخش مولتی‌پلیر منتشر شود


بازی موبایلی

سال‌ها پیش از آن‌که بازی GTA Online تا به این اندازه بزرگ شود، راکستار ایده‌ای داشت که در سال 2001 باورنکردنی بود. وقتی تیم سازنده راکستار تصمیم به ساخت بازی جی‌تی‌ای 3 گرفت، این بازی قرار بود که روی کامپیوترهای شخصی از بخش مولتی‌پلیر و چندنفره نیز پشتیبانی کند. منتهی این بخش متاسفانه هرگز پایش به دنیای اصلی بازی را باز نشد و برای همین در فایل‌های بازی مدفون باقی ماند.

مطلب پیشنهادی:10 ماشین نایاب در GTA San Andreas و مکان دقیق آن‌ها روی نقشه
10 ماشین نایاب در GTA San Andreas و مکان دقیق آن‌ها روی نقشه

توسعه دهندگان راکستار ایده بخش مولتی‌پلی بازی GTA III را با جدیت تمام دنبال می‌کردند. منتهی همه‌چیز به یک‌باره تغییر کرد و آن‌ها بیخیال این بخش شدند. درواقع راکستار بخش آنلاین GTA III را قربانی بازی GTA Vice City کرد و تمرکزش را روی ساخت یک بازی جدید سرمایه‌گذاری کرد.

هواپیماها هرگز در اولویت نبودند


بازی موبایلی

اگر طرفدار بازی GTA III باشید، حتما با هواپیمای کوچکی به نام Dodo آشنایی دارید. هواپیمایی که حتی در نسخه‌های بعدی این فرنچایز نیز مانند GTA Vice City و GTA San Andreas حضور داشت و قطعا خاطرات خوبی را برایتان رقم زده است. اما سوال اینجاست که چرا بسیاری از هواپیماهای بازی غیرقابل پرواز بودند و آن‌هایی هم که می‌شد با آن‌ها پرواز کرد؛ کنترلرهایی به شدت سخت داشتند؟

شایعات زیادی درباره این موضوع مطرح می‌شود که یکی از برترین آن‌ها ادعا می‌کند که هوایپماها هرگز در دنیای GTA III اولویت نبودند. سازندگان بازی بیشتر روی تجربه رانندگی با موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های بازی تمرکز کرده بودند و بخش پرواز با هواپیماهای GTA III چندان اولویت آن‌ها نبود. درواقع اضافه کردن بعدی جدید به گیم‌پلی بازی بقدری که باید دردسرساز بود که راکستار بخواهد بیخیالش شود.

ظاهر Claude در روند ساخت بازی بارها تغییر کرد


بازی موبایلی

معمولا استودیوهای بازی‌سازی در ساخت کاراکترهایشان از خلاقیت و المان‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا آن کاراکتر را جاودان و به یادماندنی بسازند. در این بین استودیوی راکستار و پروتاگونیست GTA III نیز از این قاعده مستثنی نیستند. راکستار برای طراحی و مدل‌سازی Claude؛ مجبور به آزمایش و تست المان‌های مختلفی بود تا نهایتا به آن شخصیتی که اکنون می‌شناسیم؛ برسد.

مطلب پیشنهادی:10 ماموریت مخفی GTA که احتمالا از وجودشان خبر ندارید!از بسکتبال تا قاتل سریالی!
10 ماموریت مخفی GTA که احتمالا از وجودشان خبر ندارید!

درست مانند خود بازی؛ راکستار کلاود را نیز از جنبه‌های قدی؛ ظاهری و یا حتی مدل مویش؛ دست‌خوش تغییر کرد. کلاود برای رسیدن به ظاهر امروزیش بارها تغییر کرد و استودیوی راکستار نیز دوست نداشت که طرفدارانش را ناامید کند.

خلاقیت در صداگذاری بازی


بازی موبایلی

در ساخت یک بازی ویدیویی؛ نه‌تنها گرافیک حائز اهمیت است، بلکه موسیقی‌متن و صداگذاری بازی نیز به همان اندازه مهم‌اند. حتی اگر 2 دهه از انتشار بازی GTA III گذشته باشد، باز هم بسیاری از طرفداران این بازی صداگذاری فوق‌العاده آن را به یاد دارند. به گفته استودیوی راکستار؛ آن‌ها برای طبیعی‌تر جلوه دادن بازی، مجبور به استفاده از صداهای واقعی بودند. صداهایی که از له شدن و خورد کردن میوه‌ها و مرغ خام ساخته شده بودند و در بازی قرار داده شده بودند.

مطلب پیشنهادی:راهنمای تمام کدهای تقلب GTA 3: Definitive Editionاجی مجی لا ترجی!
راهنمای تمام کدهای تقلب GTA 3: Definitive Edition

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا