عمومی

نگاهی به قسمت یازدهم سریال خاتون عاشقانه در عاشقانه

روایت صرفا تاریخی یک سریال تلویزیونی می‌تواند خیلی زود خسته‌کننده و بی‌دلیل شود. بنابراین پیش‌بردن داستان‌های جانبی در کنار روایت خطی تاریخ به عناوین درامی که تمرکزشان را روی واکاوی تاریخ گذشته انجام داده‌اند اندکی ضروری به نظر می‌رسد. اما سخن‌گفتن درباره حرکت همزمان روایت‌های داستانی با اجرای آن‌ها کاملا متفاوت است. بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی‌ای که روایت بخشی از تاریخ را برعهده می‌گیرند در نهایت موفق نمی‌شوند تا تعادل خود را روی طنابی که یک سوی آن تاریخ قرار دارد و یک سوی آن درام دیده می‌شود، حفظ کنند. قسمت یازدهم سریال خاتون اما همه عقب‌ماندگی سریال در پیش‌بردن بخش درام ماجرا را جبران می‌کند.

قسمت یازدهم سریال خاتون نه‌تنها بهترین اپیزود نیم‌فصل دوم سریال لقب می‌گیرد بلکه می‌تواند یکی از بهترین اپیزودهای سریال تاریخی نماوا باشد. با همراه باشید.

یاری‌گرفتن از تاریخ

تاریخ معاصر ایران به حدی پیچیده و شلوغ است که روایت داستان‌های آن می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد. سرزمین ما به دلیل اهمیت ژئوپولتیکی‌اش همواره یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه بوده و اگرچه بارها مورد سواستفاده عوامل خارجی و داخلی قرار گرفته اما هم‌چنان پابرجا مانده است. سریال خاتون تلاش می‌کند تا روایتی حماسی و خیره‌کننده از سال‌های دهه 1320 ارائه دهد؛ روزهایی که ایران در ابتدای جنگ جهانی دوم به صحنه درگیری اتحاد جماهیر شوروی، آلمان نازی و بریتانیا تبدیل شده بود.

اما واقعیت آن است که روایت صرفا تاریخی ماجرا نه‌تنها از حوصله تماشاگر خارج است بلکه اساسا ماموریتی بیهوده به نظر می‌رسد. چراکه روایت تاریخ در دل داستان‌های شنیدنی می‌تواند بازخورد بهتر و مثبت‌تری به همراه داشته باشد. اگرچه سریالخاتون در طول یازده اپیزودی که تا امروز از آن منتشر شده، تلاش کرده تا شخصیت‌های واقعی متعددی را به تماشاگر معرفی کند اما روایت یک درام دوست‌داشتنی را هم فراموش نکرده است.

پس از آن که سریال تینا پاکروان در نخستین اپیزود به معرفی فهیمه اکبر پرداخت [بررسی قسمت اول سریال خاتون را اینجا بخوانید] در قسمت دوم سریال نوبت به شخصیت‌های تاریخی دیگری رسید تا وارد داستان شوند. یدالله بایندر، سروان نیروی دریایی ایران، که در جریان حملات بی‌امان ارتش اتحاد جماهیر شوروی به ایران به مقام شهادت نائل شد به تماشاگر معرفی می‌شود. او برادر غلامعلی بایندر، امیر نیروی دریایی ایران بود که در جریان حملات انگلیسی‌ها به خلیج فارس به شهادت رسید. برادران بایندر در سریال در چشم به باد هم به تماشاگر معرفی شده بودند.

یکی دیگر از شخصیت‌های تاریخی که در سریال خاتون به تماشاگر معرفی می‌شود، محمود اعتمادزاده است. اعتمادزاده که به م. الف. به‌آذین هم مشهور بود بیشتر به دلیل حضور ارزشمندش در ادبیات شناخته می‌شد اما او برای مدتی در نیروی دریایی خدمت کرده بود. محمود اعتمادزاده در جریان حضورش در نیروی دریایی در برابر حملات نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی ایستادگی کرد. دست چپ او در جریان درگیری‌های شهریور 1320 به شدت آسیب دید و به همین دلیل اعتمادزاده مجبور شد با قطع‌کردن دست خویش باقی عمر را با معلولیت بگذراند. علی فروتن که بیشتر به دلیل هنرنمایی در برنامه تلویزیونی عموهای فیتیله‌ای شناخته می‌شود در سریال خاتون در نقش محمود اعتمادزاده هنرنمایی می‌کند.

نیازی به یادآوری نیست که سریال خاتون براساس روایت‌های کاملا واقعی ساخته نشده اما فیلم‌نامه برای واقعی‌ترشدن وقایع تاریخی‌ای که به تصویر می‌کشد، شخصیت‌هایی را از میان صفحات تاریخ این سرزمین وام گرفته و البته که شاید معروف‌ترین آن‌ها خاتون بختیاری باشد. خاتون بختیاری [با هنرنمایی نگار جواهریان] شخصیت اصلی سریال خاتون لقب می‌گیرد که حتی وام‌دار نام سریال هم شده است. اما باید بدانید که خاتون بختیاری هم از میان صفحات تاریخ اقتباس شده و شخصیتی کاملا واقعی بوده که به لطف فیلم‌نامه تینا پاکروان به تماشاگر سریال خاتون معرفی می‌شود.

بی‌بی مریم بختیاری که در سال 1253 در چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد، یکی از فرزندان خانواده‌ای بود که همواره به عنوان یکی از بانفوذترین خاندان‌های ایل قاجار شناخته می‌شدند. حسین‌ قلی‌ خان ایلخانی، پدر بی‌بی مریم، از خوان‌های ایل بختیاری بود و برادرهای او نیز بعدها در حکومت‌های قاجاریه و پهلوی از رجال سیاسی شناخته‌شده دوران خود شدند. بی‌بی مریم از جمله زنانی بود که در دوران نهضت مشروطه تلاش می‌کردند تا جایگاه زنان در جامعه سنتی و متعصب آن روزهای ایران را تقویت کنند.

با این حال مانند همه بخش‌های فیلم‌نامه سریال خاتون، سریال در قبال روایت دقیق و موشکافانه زندگی بی‌بی مریم بختیاری مسئولیتی ندارد. به عبارت دیگر، سریال تینا پاکروان تنها از نام و نشان بی‌بی مریم بختیاری کمک گرفته تا پردازش شخصیت خاتون بختیاری آسان‌تر از قبل شود.

عاشقانه در عاشقانه

قسمت یازدهم سریال خاتون محل اتصال چندین گره احساسی بود. جایی که در ابتدا خاتون [با هنرنمایی نگار جواهریان] در هتل منتظر می‌نشیند تا مردی که یاری‌دهنده او برای آمدن به تهران بوده دوباره به کمکش بیاید اما خبری از رابین هود نمی‌شود. پس از آن گوهر [با هنرنمایی پانته‌آ پناهی‌ها] بیشتر از هر زمان دیگری از علاقه‌اش به رضا فخار [با نقش‌آفرینی میرسعید مولویان] سخن می‌گوید و در نهایت حتی موفق می‌شود دیداری عاشقانه اما ناتمام با او داشته باشد. رضا فخار اما به خانه خواهرش [با هنرنمایی ستاره اسکندری] بازمی‌گردد و پس از آن‌که با شوهرخواهرش دعوا می‌کند از عشق و عاشقی می‌گوید؛ عشقی که مشخص نیست متعلق به خاتون است یا به گوهر تعلق دارد.

از آنسوی ماجرا اما رضا فخار به خاتون قول می‌دهد تا دوباره همراهش در تهران قدم بزند. خاتون هم از دایی‌اش [با هنرنمایی مهران مدیری] قول می‌گیرد که شرایط را برای آزادی لهستانی‌هایی که در ایران گرفتار شده‌اند، فراهم کند. در دقایق پایانی قسمت یازدهم سریال خاتون به نظر می‌رسد که سریال جذاب نماوا آهسته آهسته برای بازکردن گره‌های داستانی‌اش آماده شده که ناگهان اتفاق عجیبی رخ می‌دهد؛ سرهنگ شیرزاد [با نقش‌آفرینی اشکان خطیبی] از راه می‌رسد. اپیزود بعدی سریال خاتون می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین اپیزودهای سریال باشد.

سریال خاتون را با دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − ده =

دکمه بازگشت به بالا