عمومی

8 روند اصلی صنعت بازی در سال 2022 که باید از آنها اطلاع داشته باشید

در حالی که هنوز به تازگی وارد سال 2022 شده‌ایم، سوالات زیادی درباره سال جدید و اتفاقات صنعت بازی‌های ویدیویی در این سال وجود دارد. در این مطلب قصد داریم 8 جریان پرطرفدار احتمالی صنعت بازی در سال 2022 را مرور کنیم تا در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که در سال میلادی جدید، چه تغییرات وارد دنیای بازی‌های ویدیویی خواهد شد؟

چند سال گذشته به طور کل برای حوزه فناوری و البته صنعت بازی بسیار سخت بوده است. شیوع ویروس کرونا، قرنطینه بسیاری از کشورها، تبدیل شدن دورکاری به یکی از روندهای اصلی و البته مشکلات بسیار زیاد مربوط به چرخه توسعه که باعث کمبود کنسول و سخت افزار و تا حد زیادی باعث تاخیر خوردن بسیاری از بازی‌ها شده، همه و همه باعث شدند تا سال 2021 همیشه به عنوان یک سال سخت در ذهن ما ماندگار شود.

خوشبختانه در حالی که ‌همه‌گیری و ویروس کرونا همچنان به شیوع خود ادامه می‌دهد، طراحان بازی از ارائه نوآوری‌ها و بررسی ایده‌های جدید یا حتی احیای دوباره ایده‌های قدیمی دست برنداشته‌اند. هرچند 2021 سال بسیار سختی بوده، اما بازی‌های بسیار خوبی مانند It Takes Two در این سال منتشر شدند و اکنون باید دید که سال جدید چه انتظاراتی را به همراه دارد. با همراه باشید تا اتفاقات قابل انتظار صنعت بازی در سال 2022 را مرور کنیم.

حرکت بازی‌های جهان باز به سبک Zelda


زمانی که Zelda: Breath of the Wild در سال 2017 عرضه شد، نه تنها در بین منتقدان و بازیکنان بسیار مورد استقبال قرار گرفت، بلکه الهام بخش نسلی از طراحان شد تا درباره قابلیت‌های جدید و نوآورانه بازی‌های جهان باز به گونه‌ای ایده پردازی کنند که همچنان برای بازیکنان تازه و هیجان انگیز باشد.

به نظر می‌رسد در سال 2022 ثمره آن را خواهیم دید. نه تنها در سال جدید بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 قرار است منتشر شد، بلکه بازی‌های بزرگی دیگری مانند Sonic Frontiers یا Pokemon Legends: Arceus یا Elden Ring و حتی عناوین مستقل کوچک‌تری مانند Tunic و Xel همگی از ایده‌های بازی کلاسیک سوییچ وام گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد، صنعت بازی در سال جدید از ارائه روش‌هایی مانند Assassin’s Creed یا Far Cry در ساختار بازی‌های جهان باز فاصله خواهد گرفت و به سمت روشی پیش خواهد رفت که قابلیت‌های بیشتری را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، بازی‌های یوبیسافت که در بالا نام آن‌ها ذکر شد، به نوعی تجربه‌ای تکراری و یکنواختی را ارائه می‌کنند و به نظر می‌رسد که در نسخه‌های جدید برای ارائه یک تجربه جذاب و هیجان انگیز، باید ساختار خود را تغییر دهند.

امسال سال ابرقهرمان‌ها خواهد بود!


در دهه گذشته، بازی‌های سری Arkham و به دنبال بازی‌های مرد عنکبوتی تولید شده توسط اینسامنیاک الگوی جدیدی برای بازی‌های ابرقهرمانانه با سبک ماجراجویی اکشن سوم شخص ارائه کردند که در صنعت بازی و بین طرفداران بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

در سال جدید نیز قرار است بازی‌های ابرقهرمانی بسیار زیادی عرضه شوند که تا همین جای کار همه چیز بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد اما از طرفی دیگر توسعه دهندگان قصد دارند تا به الگوهای قبلی این بازی‌ها تنوع بیشتری نیز ارائه کنند.

از جمله بازی‌های ابرقهرمانی که در سال 2022 قرار است با سبک و شیوه جدیدی عرضه شوند می‌توان به Marvel’s Midnight Suns در سبک نقش آفرینی تاکتیکی اشاره کرد که توسط فیراکسیس گیمز استاد این سبک ساخته می‌شود. Gotham Knights دیگر بازی است که در سبک جهان باز عرضه خواهد شد و بسیاری از عناصر بازی‌های نقش آفرینی مانند لوت کردن و پیشرفت شخصیت‌ها را شامل می‌شود.

لیست بازی‌های به همین دو مورد محدود نمی‌شود و همچنین بسیاری از طرفداران از هم اکنون منتظر Suicide Squad: Kill the Justice League از استودیو راک‌استدی سازنده بازی‌های سری Arkham هستند که طبق تریلرهایی که تاکنون از آن منتشر شده یک تجربه فوق‌العاده هیجان انگیز و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد که شخصیت‌های مختلف را به همراه یک حالت کو‌آپ چهار نفره ارائه می‌کند.

علاوه بر این، در سال جدید لاک‌پشت‌های نینجا دوست داشتنی نیز با بازی جدید خود یعنی TMNT: Shredder’s Revenge حضور خواهند داشت که یک بازی بیت ام آپ Side-scrolling است که برای پی‌سی و نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت که سال 2022 برای طرفداران ابرقهرمان‌ها بسیار به‌یادماندنی خواهد بود و بازی‌ها آن بسیار مورد انتظار هستند.

فاز دوم بلاک باستر‌ها


در سال جدید نسخه جدید بسیاری از بازی‌ها نیز منتشر خواهد شد که نکته هیجان انگیز آن‌ها استفاده و نشان دادن عملکرد واقعی سخت‌افزار کنسول‌های نسل جدید است. بازی‌هایی مانند Horizon Forbidden West یا Gran Turismo 7 یا God of War Ragnarok عناوین بسیار بزرگی هستند که قرار است در سال 2022 منتشر شوند و طبق چیزی که تاکنون از آن‌ها دیده‌ایم، به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان علاوه بر اینکه زمان کافی برای ساخت آن‌ها را داشته‌اند، قصد داشته‌‌اند تا از نهایت قابلیت‌های نسل نهم بهره ببرند. Starfield نیز قصد دارد همین کار را به صورت انحصاری برای نسل جدید کنسول‌های ایکس باکس انجام دهد.

تمام این بازی‌ها احتمالا فیزیک، گیم پلی، نرخ فریم و وضوح 4K را در سال جدید وارد حوزه و قلمرو تازه‌ای خواهند کرد. به تمام این موارد ویژگی‌های دیگری مانند ردیابی پرتو را نیز اضافه کنید که تا حد زیادی باعث تقویت بازی‌ها می‌شوند.

احیا مجدد بازی‌ها – کابوس یا زنده کردن خاطرات؟


با توجه به اینکه در سال جدید صنعت بازی و فناوری وضعیت نامشخص دارد و همچنین بسیاری از شرکت‌ها و تولید کنندگان با تشکر از ویروس کرونا نسبت به بازار جهانی اطمینان ندارند، بسیاری از ناشران قصد دارند تا در سال جدید برخی بازی‌های قدیمی خود را یک بار دیگر با قابلیت‌های جدید احیا کنند. دقیقا همان کاری که راکستار با سری کلاسیک GTA خود انجام داد و شکست خورد!

از جمله ریبوت‌های سال جدید، می‌توان به Dead Space یا Saints Row یا Advance Wars و Prince of Persia: Sands of Time اشاره کرد که همگی آن‌ها در اواخر سال جاری منتشر خواهند شد و برای طرفداران قدیمی آن‌ها می‌توانند بسیار هیجان انگیز باشند. هرچند چیزی که تاکنون از ریبوت بازی Prince of Persia دیدیم، چندان جالب به نظر نمی‌رسد!

علاوه بر تمام این چند مورد، می‌توان انتظار داشت تا برخی بازی‌های دوران اصلی پلی استیشن نیز یک بار دیگر احیا شوند که از جمله گزینه‌های احتمالی می‌توان به Vagrant Story یا Legacy of Kain: Soul Reaver و Bushido Blade اشاره کرد. تجربه مجدد این دسته از بازی‌ها که تاریخ انتشار اولیه آن‌ها به اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 برمی‌گردد، هم برای بازیکنان قدیمی و هم برای بازیکنان جوان فعلی جذاب خواهد بود.

به متاورس خوش آمدید!


اکنون که متا یا همان فیسبوک سابق ادعا کرده که دنیای متاورس آینده را تشکیل می‌شود، می‌توان انتظار داشت که بازی‌هایی با جهان‌های چند نفره بسیار گسترده نیز منتشر شود که تمرکز اصلی آن‌ها تعاملات اجتماعی در یک دنیای دیجیتال و انجام رویدادهای مشترک خواهند بود.

هم اکنون مواردی مانند فورتنایت، ماینکرفت و Roblox در این مسیر قدم برداشته‌اند و با عرضه هدست‌های واقعیت ترکیبی مورد انتظار و جدید اپل، مایکروسافت، گوگل و متا و همچنین نسل دوم هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، می‌تواند ابعاد جدیدی را برای بازی‌های این سبک ارائه کند.

زیباسازی بازی‌ها با عناصر بامزه و رنگی


با گسترش مداوم مخاطبان بازی‌های ویدیویی، توسعه دهندگان شروع به آزمایش زیبایی شناسی جدید، پالت‌های رنگی و انواع شخصیت‌های بامزه جدید کرده‌اند تا جوامع بزرگی را جذب خود کنند.

به عنوان مثال، موفقیت فوق العاده زیاد بازی Animal Crossing: New Horizons نشان داد که کاوائی یا همان فرهنگ ناز و دوست داشتنی ژاپنی دیگر خاص پسند نیست و در حال تبدیل شدن به رویداد اصلی صنعت بازی است. به همین منظور امسال شاهد بازی‌های زیادی خواهیم بود که از جلوه‌های بصری زیبایی استفاده کنند و از جمله آن‌ها می‌توان به بازی ماجراجویی مدیریتی Bear and Breakfast، بازی ماجراجویی Stray به سبک سایبرپانک، Goodbye Volcano High با فضای خنده‌دار خود و Endling بازی ماجراجویی سبک بقا اشاره کرد که همه آن‌ها طراحی منحصر به فردی را ارائه می‌کنند.

نینتندو برای سال‌ها قصد داشت تا به همه توضیح دهد که می‌توان بدون توجه زیاد به عمق، جزئیات یا چالش‌ها، بازی‌های بامزه و دوست داشتنی منتشر کرد و اکنون پیام ژاپنی‌ها سرانجام در حال دریافت است.

بازی‌های مستقل سبک رترو


در دهه گذشته، بسیاری از توسعه دهندگان مستقل از سبک پیکسل دوبعدی مربوط به دهه 1980 در بازی‌های خود استفاده کردند، اما در آینده به نظر می‌رسد طراحان و توسعه دهندگان بیشتر به اوایل دهه 1990 توجه خواهند داشت که در آن زمان بازی‌های سه بعدی زیادی با تم‌های بزرگسالانه عرضه شده بودند که معمولا روایت تاریک‌تر و خاکستری‌تر نیز داشتند.

بازی‌های شوتر اول شخص سبک رترو (Retro) هم اکنون بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و تاکنون بازی‌هایی مانند Amid Evil یا Dusk یا Cruelty Squad با این سبک منتشر شده و در آینده نیز بازی‌هایی مانند Hellscreen با الهام از «اچ.آر. گیگر» هنرمند سوررئالیست سوئیسی که طراح اصلی هیولا و دکورهای پیشرو فیلم Alien است و Graven منتشر خواهند شد.

در سال 2022 همچنین عناوین مستقل دیگری از جمله بازی آخرالزمانی نقش آفرینی Broken Roads، بازی ترسناک Ghosts که به سبک فیلم‌های ضبط شده در حال ساخت است و پلتفرمر Berserk Boy با الهام از Mega Drive نیز منتشر خواهند شد که بازار بازی‌های مستقل سال را بسیار داغ و جذاب می‌کنند.

بلاک‌چین؛ روندی ترسناک اما مورد انتظار


هرچند شایعات بسیار زیادی درباره استفاده از NFT و ارزهای دیجیتال در بازی‌های ویدیویی شنیده می‌شود و هم اکنون نیز بسیاری از توسعه دهندگان مانند یوبیسافت و اسکوئر انیکس برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند، اما به طور کلی مخالفت‌های زیادی علیه این حوزه شده است.

سبک به اصطلاح «بازی برای کسب درآمد» هم اکنون نیز بخش بازی‌های موبایلی را متحول کرده است و عناوینی مانند Axy Infinity و Reward Hunters ارزهای دیجیتال را در خود جای داده‌اند و میلیاردها دلار برای برخی بازیکنان درآمدزایی کرده‌اند. امسال همچنین بازی‌های بیشتری از جمله Illuvium و Star Atlas عرضه خواهند شد.

الکترونیک آرتز، یوبیسافت و اسکوئر انیکس نیز که همیشه با استفاده از روش‌های خاص خود به دنبال کسب درآمد از طریق بازی‌ها بوده‌اند نیز تصمیم خود را برای حضور در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کرده‌اند. به همین منظور در سال جدید که متاورس و دنیاهای دیجیتال نیز رشد زیادی در آن خواهند داشت، شاهد بازی‌هایی خواهیم بود که مالکیت برخی آیتم‌ها مانند اسکین‌ها، اسلحه‌ها یا شخصیت‌ها را به بازیکنان ارائه می‌کنند. همچنین احتمالا برخی بازی‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهند تا آیتم‌های درون بازی را شخصی سازی کرده و آن‌ها را در بازارهای دیجیتال به فروش برسانند.

هرچند در این روش بازیکنان نیز درآمد کسب خواهند کرد، اما شاید بسیاری افراد به ویژه در ایران با این روش‌ها آشنا نیستند و به عقیده آن‌ها وجود NFT یا ارز دیجیتال در صنعت بازی باعث کاهش جذابیت آن‌ها می‌شود. البته بسیاری از توسعه دهندگان مانند «جوزف فارس» خالق It Takes Two نیز با نظر همه ما موافق هستند که تیر خوردن را به استفاده از NFT در بازی‌های خود ترجیح داده بود.


ماینکرفت #63 – نیروی کمکی از راه رسید!

تماشای ویدیو از یوتوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا