عمومی

اشتباهاتی که Resident Evil 9 باید از آنها دوری کند

محبوبیت سری رزیدنت اویل در سال‌های اخیر پس از انتشار Resident Evil 7: Biohazard در سال 2017 بار دیگر افزایش یافت. هفتمین نسخه جان تازه‌ای به این سری بازی‌های قدیمی دمید که پس از عملکرد و بازخورد ضعیف Resident Evil 6، نیاز مبرمی به تغییر و تحول داشت. با تغییر زاویه دید دوربین از نظر شخصیت اصلی به اول شخص و سفر به محیط جدید و آشنایی با شخصیت‌های داستانی جدید، قسمت هفتم به این مُهم دست پیدا کرد.

در حالی که مطمئناً هر نسخه از بازی‌های این سری دارای امتیازات و شایستگی‌های خود هستند، اکثر طرفداران رزیدنت اویل معتقد هستند که سطح کیفیت هر بازی نسبت به بازی دیگر بسیار متفاوت است. اما باید اعتراف کرد که دو نسخه آخر، Resident Evil 7 و Resident Evil Village، تغییرات زیادی برای بازگشت این سری به مسیر اصلی خود انجام دادند. از آنجا که طرفداران پس از تجربه قسمت هشتم در سال 2021، چشم انتظار نسخه بعدی این سری در خط اصلی هستند، احساس ناراحتی و اضطراب ناخوشایندی به سراغ‌شان می‌آید: ممکن است قسمت نهم به سرنوشت شومی دچار شود و موفق نباشد؟

به نظر می‌رسد که هر سومین بازی در این سری در مقایسه با بازی‌های پیش از آن با استقبال خوبی مواجه نمی‌شود، اشتباهات و بازخوردهایی که پیش از این در بازی‌های Resident Evil 3 و Resident Evil 6 مشاهده کرده بودیم، گواه این موضوع است. بدین معنا که از نظر برخی‌ها به طور بالقوه ممکن است Resident Evil 9 نیز با چنین مشکل مواجه شود. اگر چه این چرخه شوم قابل اجتناب است، تا زمانی که کپکام بتواند از اشتباهات قبلی خود درس عبرت بگیرد و بازی بی عیب و نقصی را عرضه کند که شایسته استقبال خوب و حسن نیت فعلی پیرامون سری رزیدنت اویل باشد.

مطلب پیشنهادی:3‌ 11 نکته که برای زنده ماندن در Resident Evil Village باید بدانیدنکاتی که ای کاش از ابتدا می‌دانستیم
3‌ 11 نکته که برای زنده ماندن در Resident Evil Village باید بدانید

اشتباهاتی که Resident Evil 6 داشت


بر روی کاغذ، نسخه ای از رزیدنت اویل که بتواند بسیاری از شخصیت‌های نمادین و محبوب سری را برای یک بازی کراس‌اوور بازگرداند، ایده‌ای عالی به نظر می‌رسد. اما در عمل، Resident Evil 6 مشکلات زیادی در نحوه مدیریت بسیاری از عناصر خود داشت. بزرگترین اشتباهی که می‌توان گفت تاکنون برای این سری اتفاق افتاده، نحوه مدیریت مقیاس RE6 بود: به جای آن که مسائل مختلف را در حد ساده و قابل کنترل نگه دارند و بر عناصر ژانر ترسناک بقا تمرکز کنند که سری رزیدنت اویل بر روی همان عناصر بنا شده بود، سازندگان یک بازی بزرگ و شلوغ با ظاهری زیبا اما تو خالی درست کرده بودند که سری را از سبک بقا و وحشت دور کرد و تبدیل به یک تیرانداز اکشن پر هیاهو محض شده بود.

اگرچه ذاتاً چنین رویکردی برای اکشن‌تر شدن بازی به خودی خود بد نیست، چرا که برخی از بهترین بازی‌های این سری نیز هر کدام سهم خود را از لحظات اکشن دارند. با این حال، تکیه و تمرکز بالای رزیدنت اویل 6 بر سبک اکشن باعث شد تا به طرفداران این احساس دست بدهد که گویا شرکت کپکام نمی‌داند چرا مردم این فرنچایز را دوست دارند. هر چه بازی جلوتر می‌رفت و داستان با شخصیت‌های مختلف پیش می‌رفت، هیولاها و صحنه‌های اکشن نیز در مقیاس خود بزرگ و بزرگ‌تر می‌شدند.

با این حال، این عناصر تنها در صورتی به خوبی جواب می‌دهند که با تجربه کردن لحظات کوچک‌تر و ساده‌تر به دست آمده باشند تا به معنای واقعی احساس مقیاس بزرگ‌تر و معنادارتر بودن صحنه‌ها را به بازیکنان ببخشند. به نظر می‌رسید کپکام نگاهی به قسمت پنجم داشته و اینکه چطور داستان RE5 به پایان رسید و با خود گمان کرده که تنها راه برای تداوم چنین روندی این است که ابعاد همه چیز را از همه نظر افزایش دهد. اقدامی که باعث شد قسمت ششم با استقبال ضعیفی از جانب طرفداران روبرو شود و شاهد ریزش محبوبیت سری باشیم.

مطلب پیشنهادی:راهنمای پیدا کردن رمز گاوصندوق‌ها و قفل‌های Resident Evil Villageاز جوایزی که داخل آن‌ها هست غافل نشوید
راهنمای پیدا کردن رمز گاوصندوق‌ها و قفل‌های Resident Evil Village

Resident Evil 9 چگونه می‌تواند موفق شود؟


اگر Resident Evil 9 می‌خواهد از اشتباهات رزیدنت اویل 6 و تا میزانی از اشتباهات کم رزیدنت اویل 3 دوری کند، باید از ترکیب مقیاس بزرگ‌ با کیفیت بازی اجتناب کند. به طور مثال، Resident Evil Village مقیاس بسیار بزرگ‌تری نسبت به رزیدنت اویل 7 داشت، اما با این حال در قسمت هشتم اتفاقات بسیار بیشتری، چه از لحاظ محیط داستانی و چه از لحاظ گیم‌پلی، اتفاق می‌افتاد که صرفاً حکم یک نسخه «همان رزیدنت اویل 7 اما بزرگ‌تر» را نداشت. با توجه به اتفاقاتی که در قسمت هفتم برای ایتن وینترز افتاد و سفری که در طول مسیر انجام داد، برای نسخه هشتم منطقی بود که احساس مقیاس بزرگ‌تری نسبت به قسمت قبلی داشته باشد و رشد خود را با داشتن روایتی عظیم‌تر که به آن محتاج بود، توجیه کند و در عین حال احساس روند تدریجی از بازی قبلی را نیز به خوبی ادامه دهد که باعث دلزدگی نشود.

بنابراین اگر Resident Evil 9 بخواهد که صرفاً از قسمت هشتم بزرگ‌تر باشد و قصد داشته باشد که تنها مقیاس بازی را افزایش دهد بدون آن که دلیل واضح و مشخصی برای انجام این کار داشته باشد، باید گفت که راه اشتباهی را در پیش گرفته و بهتر است به دنبال اصلاح اهداف خود باشد. آنقدر فعالیت‌های مختلف و زیاد در رزیدنت اویل 6 در جریان بود که از روایت یک داستان منسجم و مناسب ناتوان بود و با وضعیت مقیاس بزرگ نیز ترکیب شده بود که احساس موفقیت از زحمات انجام شده را در طول بازی به بازیکن دست نمی‌داد. با توجه به نحوه مدیریت داستان در قسمت هفتم و هشتم و تمرکز بر خانواده وینترز، به نظر می‌رسد کپکام یاد گرفته چه روندی را طی کند که به بخش داستان صدمه‌ای وارد نکند.

البته وجود صحنه‌های اکشن در بخش‌های پایانی بازی رزیدنت اویل 8، برخی از طرفداران را نگران کرده که ممکن است بار دیگر سازندگان برای قسمت بعد ژانر وحشت و بقا را کنار بگذارند و به سمت اکشن و هیجان فوق‌العاده‌ بالا بروند. امیدواریم که کپکام به واقع از اشتباهات پیشین خود درس عبرت گرفته باشد و به عناصری که همگان سری رزیدنت اویل را با آن‌ها می‌شناسند، پایبند باشد. ناگفته نماند که طبق آمار سایت HowLongToBeat و داده‌هایی که بازیکنان در اختیار آن‌ها قرار دادند، جدیدترین ساخته کپکام بیش از هر بازی دیگری در سال 2021 تکمیل شده بود که گواه موفقیت و محبوبیت این بازی بین طرفداران بود.

مطلب پیشنهادی:راهنمای کامل همه پازل های Resident Evil Villageفرصتی برای استراحت از دست دشمنان
راهنمای کامل همه پازل های Resident Evil Village

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 16 =

دکمه بازگشت به بالا