عمومی

نگاهی به قسمت دهم سریال خاتون سرگیجهای از شخصیتها

وقتی پخش سریال خاتون از سرویس استریم نماوا آغاز شد، بسیاری تصور می‌کردند که یکی از خوش‌ساخت‌ترین و جذاب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در ایران از راه رسیده است. این تصور درست به نظر می‌رسید. نخستین تجربه تینا پاکروان در مدیوم سریال‌سازی در همان اپیزودهای نخست به شدت جذاب ظاهر شد و به همین دلیل بسیاری را امیدوار کرد. اما به نظر می‌رسد همه جذابیت و هیجان سریال خیره‌کننده نماوا هم‌زمان با پایان پخش نیم‌فصل اول به پایان رسیده و قرار نیست تماشاگر در نیم فصل دوم از تماشای آن لذت چندانی دریافت کند. با برای نگاهی به قسمت دهم سریال خاتون همراه باشید.

قسمت دهم سریال خاتون دقیقا از همان‌جایی روایت داستان را برعهده می‌گیرد که در اپیزود قبلی از آن دست کشیده بود. این همان اتفاقی است که سریال به آن نیاز دارد؛ روایت منظم و بدون وقفه داستانی که ایجاد اختلال در آن می‌تواند تماشاگران را ناامید کند. اما مشکل اساسی قسمت دهم سریال خاتون خیلی سریع خودش را به تماشاگر نشان می‌دهد. قسمت دهم سریال خاتون بیشتر از همه 9 اپیزود قبلی سریال تصمیم می‌گیرد تا داستان زندگی خاتون بختیاری را به حاشیه ببرد و به شخصیت‌های جانبی بپردازد. این دقیقا همان اتفاقی است که می‌تواند مانند یک شمشیر دولبه عمل کند.

چند اپیزود باقی‌مانده از سریال خاتون احتمالا کار دشواری برعهده دارند. این سریال باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد چه سرنوشتی را برای داستان تحسین‌برانگیز و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش رقم بزند. آیا سریال خاتون در نهایت با یک پایان جذاب تماشاگرش را هیجان‌زده می‌کند؟ شاید هم سرعت سقوط داستان سریال در چند اپیزود باقی‌مانده افزایش پیدا کند و این سریال مستعد که می‌توانست به یکی از بهترین سریال‌های تاریخی در تلویزیون ایران تبدیل شود به گوشه‌ای از حافظه تاریخی تماشاگران پناه ببرد.

قمار بزرگ

تینا پاکروان در نیم‌فصل دوم سریال خاتون قمار بزرگی می‌کند. او رضا فخار [با هنرنمایی میرسعید مولویان] را آهسته آهسته به تماشاگر معرفی می‌کند و در قسمت دهم سریال خاتون او را در جایگاه مهم‌ترین شخصیت فیلم‌نامه در این مقطع از داستان قرار می‌دهد. ورود شخصیت‌های فرعی به بخش اصلی فیلم‌نامه، اتفاق عجیبی در سریال‌های تلویزیونی نیست. اما مشکل اساسی روایت رضا فخار آن است که ارتباط چندانی با خاتون ندارد. به عبارت دیگر، تینا پاکروان در دل داستان اصلی‌ سریالش یک داستان مجزا خلق کرده که روایت همزمان آن‌ها می‌تواند برای تماشاگر گیج‌کننده و بی‌دلیل باشد.

دقیقا به همین دلیل است که به نظر می‌رسد سریال خاتون در نیم‌فصل دوم در مسیر افت قرار گرفته و مانند اپیزودهای ابتدایی چنگی به دل نمی‌زند. نقش‌آفرینی میرسعید مولویان در نقش رضا فخار تا حدودی تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. او موفق شده به خوبی در قد و قامت یک شوفر لوتی و موجه قرار بگیرد و هنرنمایی در نقش یک رابین‌هود ایرانی را به سرانجام قابل قبولی رسانده است. اما این سطح از پرداختن به شخصیت رضا فخار تا حدودی غیرضروری به نظر می‌رسد.

ریشه مشکلات قسمت دهم سریال خاتون را باید در فیلم‌نامه سریال جستجو کرد. دقیقا از آخرین اپیزود نیم‌فصل اول بود که خاتون بختیاری [با هنرنمایی نگار جواهریان] از گیلان به تهران بازگشت و همین مسئله باعث مشکلات بسیاری در دل فیلم‌نامه شد. به نظر می‌رسید که فیلم‌نامه سریال هیچ برنامه مشخصی برای ماجراجویی‌های خاتون در تهران ندارد و این اتفاق تنها به این دلیل رخ داده که تنوعی در داستان ایجاد شود.

سریال خاتون از همان ابتدا هم عنوانی پرستاره و سرشار از بازیگران شناخته‌شده و گوناگون بود. اما انتقال داستان از گیلان به تهران به ورود حجم عظیمی از بازیگران تازه‌وارد منتهی می‌شود. کمیت و کیفیت بازیگرانی که در نیم‌فصل دوم به سریال خاتون اضافه می‌شوند در مقایسه با نیم‌فصل اول تقریبا شبیه به یک شوخی زشت و زننده است. اگرچه بزرگ‌ترشدن دایره شخصیت‌ها و بازیگرها برای یک سریال تاریخی ضروری و تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد اما حقیقت آن است که ناتوانی کارگردان و نویسنده [که در سریال خاتون این دو جایگاه توسط تینا پاکروان مدیریت می‌شود] در کنترل محدوده حرکت این شخصیت‌ها می‌تواند تماشاگر را گیج‌ کند.

ماموریت غیرممکن

به نظر می‌رسد که تینا پاکروان تلاش می‌کند تا ضعف نیم‌فصل دوم سریال خاتون در داستان‌سرایی را با معرفی شخصیت‌های جدید جبران کند. اما تعداد این شخصیت‌ها به حدی زیاد می‌شود که سریال نمی‌داند به هر کدام از آن‌ها باید چه مقدار از فضای داستان را تقدیم کند. بنابراین می‌توان مدعی شد که قسمت دهم سریال خاتون احتمالا بیگانه‌ترین اپیزود سریال با شخصیت خاتون است. چراکه نه‌تنها کمترین فرصت ممکن را به این شخصیت می‌دهد بلکه در همان زمانی که به شخصیت خاتون بختیاری بخشیده هم ناامیدکننده ظاهر می‌شود.

دهمین قسمت سریال تاریخی نماوا بیشتر متعلق به دو شخصیت جدیدالورود به سریال است؛ گوهر [با هنرنمایی پانته‌آ پناهی‌ها] و رضا فخار [با هنرنمایی میرسعید مولویان] که به نظر می‌رسد باید سنگینی بخش قابل توجهی از داستان سریال را حداقل برای چند اپیزود دیگر هم به دوش بکشند. تینا پاکروان به عنوان کارگردان و نویسنده سریال خاتون می‌خواهد ماموریت غیرممکنی را به شخصیت‌های تازه‌اش بسپارد. ماموریتی که در آن این شخصیت‌ها باید تلاش کنند تا هیجان و جذابیت یک سریال تاریخی که به خودی خود می‌تواند سرشار از زیبایی‌ها باشد را حفظ کنند. آیا این ماموریت با پیروزی به پایان می‌رسد؟ باید مدتی صبر کنید.

سریال خاتون را با دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا