عمومی

10 بازی ناامیدکنندهای که بعدا عاشقشان شدیم

امروزه بازی‌های ویدیویی درگیر اتفاقات مختلف و عجیب و غریبی می‌شوند. گاهی اوقات یک تصمیم، می‌تواند سرنوشت یک فرنچایز را به خطر بیندازد. این تصمیم حتی بر روی طرفداران فرنچایز هم تاثیر می‌گذارد. زمانی که یک بازی در روز انتشار خود با مشکل مواجه می‌شود، طرفداران بازی هستند که می‌توانند یک روزنه‌ی امید برای سازندگان باشند. سازنده شروع به اصلاح کار می‌کند و پس از مدتی، طرفداران وفادار و حامیان روز‌های اولیه، پاداش وفاداری خود را از سازنده می‌گیرند.

در این مقاله قصد داریم تا به 10 بازی که در ابتدا بسیار ناامیدکننده ظاهر شدند اما بعد‌ها تبدیل به یک بازی خوب شدند بپردازیم و ببینیم سازندگان چگونه توانسته‌اند تا حس نفرت را تبدیل به عشق کنند و طرفداران خاص خودشان را پیدا کنند.

GTA Online


شاید عجیب باشد اما در زمانی بازیکنان از بخش آنلاین بازی GTA V تنفر داشتند. سال 2013 و در زمان انتشار بازی بر روی کنسول‌های نسل هفتمی PS3 و Xbox 360 راکستار اعلام کرده بود که در زمان انتشار، بخش آنلاین بازی هم قابل بازی خواهد بود. اما بخش آنلاینی که در آن زمان منتشر شد، یک تجربه کاملا ناقص و غیرقابل بازی بود.

مشکلات گسترده سرور بازی، کرش‌‌ها و عدم اتصال به سرور از مسائلی بود که بخش آنلاین GTA V از آن رنج می‌برد. بسیاری از بازیکنان در آن زمان، راکستار را دروغگو خطاب می‌کردند و از وعده‌هایی که این شرکت به آن‌ها داده بود عصبانی بودند. راکستار در آن زمان هم یک چالشی به نام Heists معرفی کرده بود که تقریبا در کنسول‌های نسل هفتمی، غیرقابل بازی بود. بازیکنان می‌گفتند که راکستار عمدا این مارکتینگ را انجام داده تا بازیکنان مجبور شوند نسخه نسل هشتمی بازی را هم بخرند تا بتوانند این بخش را تجربه کنند.

اما در طول 7 سالی که از انتشار این بازی گذشته، راکستار پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از GTA Online داشته و همچنان هم برنامه‌های زیادی را برای آینده این بخش دارد. در حال حاضر هم که بخش آنلاین بازی همچنان جزو عناوین محبوب محسوب می‌شود و بازیکنان زمان زیادی را در این جهان آنلاین سپری می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:Top 10: حقایق عجیبی که در مورد GTA نمی‌دانیدتماشا کنید
Top 10: حقایق عجیبی که در مورد GTA نمی‌دانید

The Elder Scrolls: Online


فرض کنید یک بازی از جهان الدر‌ اسکرولز منتشر می‌شود و قرار است یک تجربه کاملا آنلاین باشد. سازندگان المان‌های MMORPG در بازی قرار بدهند و هزینه‌ی زیادی را برای ساخت این بازی انجام بدهند. در نهایت فقط یک تصمیم، کاری کند تا بازیکنان در عرض پنج دقیقه از بازی متنفر شوند. این کاری است که بتزدا در روز عرضه بازی انجام داد.

وقتی بازیکنان بازی را شروع می‌کردند، می‌توانستند مسابقات مختلفی را انتخاب کنند و بازی کنند. اما در حرکتی عجیب نژاد Imperial فقط برای کسانی که نسخه Collector’s Edition بازی را خریداری کرده بودند در دسترس بود. در آن زمان ESO یک بازی اشتراکی به حساب می‌آمد. یعنی بازیکنان برای دسترسی به بعضی از بخش‌های بازی باید ماهیانه هزینه‌ای مشخص را پرداخت می‌کردند.

این تصمیم بتزدا، بازیکنان را بسیار عصبانی کرده بود، تا اینکه پس از یک سال بتزدا مدل اشتراکی بازی را به مدل Buy 2 Play تغییر داد. اگرچه که این تغییر رویکرد هم چندان به مذاق طرفداران این مجموعه خوش نیامد. در کنار این مسئله، بازی در زمان انتشار مشکلات فنی زیادی داشت. تمامی این مسائل باعث شده بود تا بازیکنان از این بازی متنفر باشند.

اما پشتیبانی بتزدا از این بازی در سالیان گذشته بسیار خوب بوده و رضایت بازیکنان را به همراه داشته است. تا حدودی هم بتزدا سعی کرد تا قیمت‌ها و خرید‌های درون برنامه‌ای بازی را بهبود ببخشد تا بازیکنان بیشتری را جذب کند. طبق آماری که منتشر شده این بازی در سال گذشته نزدیک به 18 میلیون بازیکن داشته و این آمار نشان می‌دهد که بتزدا توانسته طرفداران مجموعه را مجذوب خود کند.

Final Fantasy XIV


شروع فاینال فانتزی 14 آن‌قدر پر سروصدا و پر حاشیه بود که کل فرنچایز فاینال فانتری را در منطقه خطر برده بود. در زمان انتشار، سرور‌های بازی مدام به مشکل می‌خوردند و تجربه بازی را به طور کامل خراب می‌کردند. یک مشکل دیگر هم حذف اکانت‌های بازیکنان بود. بازیکنان گزارش می‌دادند بدون هیچ دلیلی اکانت آن‌ها پاک می‌شود و همه‌ی آمار آن‌ها نیز از بین می‌رود.

از طرفی رابط کاربری (UI) بازی هم مشکلات زیادی داشت و عملا تجربه بازی را با مشکل روبرو کرده بود. تمامی این مشکلات باعث شد تا این بازی تبدیل به یک پروژه شکست خورده شود. اما سازندگان از این بازی دست نکشیدند و تلاش کردند تا این نسخه را بهبود ببخشند.

پس از مدتی بازی با پسوند Realm Reborn به دست بازیکنان رسید و تبدیل به یکی از بهترین MMORPG هایی شد که تا به حال منتشر شده است. سازندگان هم پشتیبانی خوبی از این بازی انجام دادند و سالیانه محتوا‌های تازه‌ای به بازی اضافه می‌کنند و طرفداران مجموعه را حسابی خوشحال کرده‌اند. توسعه این بازی، کلاس درسی برای صنعت شده است. اینکه یک پروژه‌ی شکست خورده چگونه توانست به میادین بازگردد و بازیکنان را عاشق خود بکند.

Star Wars Battlefront 2


تقریبا پس از این انتشار این بازی بود که جریان لوت‌باکس‌ها و خرید‌های درون برنامه‌ای آغاز شد و بازیکنان مخالفت‌های خودشان را نسبت به این محتوا‌ها نشان دادند. موج انتقادات در زمان انتشار استاروارز بتل‌فرانت 2 چنان زیاد بود که به طور کلی راجع به این موضوع بازنگری شد و بسیاری از ناشر‌ها حتی لوت‌باکس‌ها را از بازی‌هایشان حذف کردند.

بدون شک بزرگترین قربانی این مسئله بازی استاروارز بود. با این حال و در طول سالیان گذشته، سازندگان تلاش کردند تا نقشه‌ها و حالت‌های رایگان زیادی را به بازی اضافه کنند. بازی در سال 2020 هم آخرین بروزرسانی خودش را دریافت کرد اما همچنان تعدادی از طرفداران این مجموعه در حال تجربه این عنوان هستند. شاید بازی همچنان به یک اثر ایده‌آل تبدیل نشده باشد اما به طور کلی ارزش یک بار تجربه را دارد.

احتمال اینکه نسخه سومی برای این بازی وجود داشته باشد بسیار کم است اما بتل‌فرانت 2 لیاقت پایان بهتری داشت و سازندگان تا حدودی توانستند این اتفاق را رقم بزنند.

مطلب پیشنهادی:چرا سه جوکر داستان بدی بود؟غیرمنطقی، مشکل‌دار و بدون نتیجه
چرا سه جوکر داستان بدی بود؟

Rainbow Six: Siege


سری بازی‌های تام کلنسی همیشه داستانی برای گفتن داشتند و بازیکنان این داستان‌ها را دوست داشتند. اما یوبیسافت پس از معرفی بازی R6 Siege اعلام کرد که این بازی بخش داستانی نخواهد داشت و این تصمیم، اعتراض بازیکنان را به همراه داشت. این‌طور که شایعات می‌گفتند یوبیسافت در ابتدا قصد داشت تا ادامه داستان Vegas را بسازد اما در ادامه تصمیم گرفت تا ساخت این بخش را لغو کند.

نبود بخش داستانی در بازی باعث شد تا Siege شروع خوبی نداشته باشد. اما در ادامه و با توجه به برنامه‌هایی که یوبیسافت برای این بازی در نظر داشت، به مرور زمان، نظر بازیکنان راجع به بازی تغییر کرد. الان که شش سال از انتشار بازی گذشته، این بازی نزدیک به پنجاه میلیون بازیکن در تمامی پلتفرم‌ها دارد و محتوا‌های زیادی برای این بازی منتشر شده است. همچنین مسابقات Esport و رویداد‌های زیادی هم برای این بازی برگزار شد که همگی نشان‌دهنده محبوبیت این بازی است.

Fallout 76


بازی Fallout 76 شاید جاه‌طلبانه‌ترین نسخه این سری بازی محبوب باشد. بازی که سعی داشت این بار در در فضای آنلاین اتفاق بیفتد و یک تجربه نقش‌آفرینی آنلاین خاص را به مخاطبانش تحویل دهد ولی نتیجه کار فاجعه بود. بازیکنان ادعا داشتند که بازی پس از ساعاتی، هیچ چیز تازه‌ای ندارد و جهان بازی کاملا پوچ می‌شود. استودیو بتزدا ادعا داشت که هر انسان دیگر در این جهان یک بازیکن است و به همین علت بازی هیچ‌گونه NPC نداشت و این مسئله به تجربه بازی لطمه زده بود.

در کنار این مشکلات، بازی مشکلات فنی فراوانی داشت. باگ‌های بسیار، مشکلات سرور و کمبود NPC از مسائلی بود که بازی Fallout 76 را غیرقابل بازی کرده بود. حتی تاد هاوارد خالق فرنچایز هم گفت که این مشکلات به اعتبار استودیو بتزدا و فرنچایز فال‌آوت صدمه زده است.

اما بتزدا با عرضه بسته‌های الحاقی گوناگون و بروزرسانی‌های مختلف تا حدودی توانسته عملکرد بازی را بهبود ببخشد. اگرچه که همچنان این بازی، یک تجربه بی نقص به حساب نمی‌آید اما کیفیت حال حاضر این بازی نسبت به روز‌های اولیه، بسیار بهتر شده و توانسته طرفداران مجموعه را ترغیب کند تا این بازی را تجربه کنند.

No Man’s Sky


سال 2015 احساس طرفداران به بازی No Man’s Sky بسیار متفاوت با آن چیزی بود که در روز عرضه دیدند. سازندگان ادعا داشتند که در بازی 18 میلیون سیاره برای اکتشاف وجود دارد و بازیکنان ساعت‌ها می‌توانند با این بازی سرگرم شوند. تصاویر منتشر شده از بازی هم توقعات طرفداران را از این بازی بسیار بالا برده بود و تا قبل از انتشار بازی، هیاهو و انتظارات زیادی برای این بازی وجود داشت.

اما سال 2016 و با منتشر شدن بازی، واکنش طرفداران کاملا منفی بود. بازی هیچ شباهتی با نمایش‌هایش نداشت و از طرفی ایرادات فراوانی داشت. تمامی این مسائل باعث شد تا بازی در همان هفته اول انتشار تبدیل به یک اثر شکست خورده شود. اما استودیو Hello Games تلاش زیادی کرد تا این عنوان شکست خورده را تبدیل به یک بازی خوب بکند.

بروزرسانی‌های بزرگی برای بازی منتشر شد و سالیانه محتوا‌ها و قابلیت‌های جدیدی به بازی اضافه شد. آپدیت‌های Foundation و Atlas Rises توانستند بازی را به آن چیزی که در نمایش‌ها دیده بودیم نزدیک بکند. در حال حاضر، بازیکنان بیشتری در حال تجربه این عنوان هستند و به نظر ‌می‌آید که توانسته‌اند با فضای بازی ارتباط برقرار کنند.

Middle-earth: Shadow of War


بازی Middle-earth: Shadow of War اتکای زیادی به خرید‌های درون برنامه‌ای داشت و این مسئله، بازیکنان را بسیار ناامید کرده بود. این سیستم به طور کامل، عملکرد بازیکنان را در بازی تحت‌تاثیر خودش قرار داده بود و بازیکنان از این وضعیت ناراضی بودند. اما استودیو سازنده یعنی Monolith Productions با انتشار آپدیت‌های مختلف تا حدودی توانست اوضاع را بهبود ببخشد.

این بروزرسانی‌ها، نحوه امتیازگیری و پیشرفت در بازی را به نوعی تغییر داد و تلاش کرد تا نظر بازیکنان را تغییر دهد. به طور کلی بازی، تجربه خوب و لذت‌بخشی را به بازیکنان ارائه می‌داد، اما فقط سیستم پیشرفت در بازی، تجربه بازیکنان را مختل کرده بود.

مطلب پیشنهادی:نحوه تماشای آثار دنیای انیمیشنی DC به ترتیب وقایع داستانیهمان طور که داستان پیش می‌رود
نحوه تماشای آثار دنیای انیمیشنی DC به ترتیب وقایع داستانی

Batman: Arkham Origins


پس از انتشار بازی Batman Arkham City و موفقیت‌هایی که به‌دست آورد و استقبال خوبی که از طرف منتقدان و بازیکنان نسبت به این بازی صورت گرفت، نسخه Origins چیزی نبود که طرفداران به دنبالش بودند. در ابتدا اعلام شد که استودیو راک‌استدی، خالق سری آرکام، نقشی در ساخت این بازی ندارد. سپس بخش آنلاین بازی هم نیز معرفی شد و طرفداران از خبر‌های پیرامون بازی رضایت نداشتند. داستان بازی هم قرار بود پیش‌درآمدی‌ برای نسخه Arkham Asylum باشد و آنتاگونیست اصلی بازی هم بلک ماسک بود که این مسئله هم مورد رضایت بازیکنان نبود.

سال‌ها پس از انتشار و پس از Arkham Knight که داستان سری را به پایان می‌رساند، بالاخره طرفداران گارد خودشان را نسبت به این نسخه پایین آوردند. داستان Origins یک پیش‌درآمد بود و لازم بود تا اطلاعات لازم را درباره بروس وین جوان را تعریف کند. از طرفی مبارزات بازی هم جذاب کار شده بود و واقعا احساس می‌شد که بتمن تازه‌کار در حال پیدا کردن جایگاه خود در گاتهام است. بازی Origins شاید فقط در زمان مناسبی عرضه نشد و برنامه‌های مناسبی برایش تدارک دیده نشد.

کیفیت کلی بازی قابل قبول بود و سال‌ها بعد طرفداران نیز بازی را دوست داشتند. لازم به ذکر است که بگوییم سرور‌های بخش آنلاین بازی هم سال 2016 و سه سال پس از انتشار بسته شد.

DOOM 3


نسخه سوم بازی Doom تغییرات زیادی را در گیم‌پلی خودش ایجاد کرده بود. این تغییرات باعث شد تا بازیکنان اصلا از این بازی راضی نباشند و این نسخه را اصلا یک Doom ندانند. اتمسفر متفاوت با نسخه‌های قبلی، المان‌های بقا و مکانیک‌های نورپردازی که در بازی وجود داشت، بازی را نسبت به دیگر نسخه‌های بازی متفاوت کرده بود. بازیکنان دوست داشتند تا به سریع‌ترین شکل ممکن جهنمی‌ها را سلاخی کنند که این اتفاق در Doom 3 ممکن نبود.

واکنش‌های منتقدان به این بازی بسیار مثبت بود اما طرفداران دو‌آتیشه بازی از روند بازی راضی نبودند. اما اگر امروز دوباره به این بازی برگردید، متوجه می‌شوید که یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص ترسناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا