عمومی

بهترین فیلمهای تاریخ سینما با پایانهای غافلگیرکننده

همه ما به عنوان یک مخاطب خاص سینما، چه اهمیتی به اعترافش داشته باشیم یا نه، عاشق پایان‌های خوش هستیم. دیدن خوشحالی شخصیت‌هایی که بیش از 90 دقیقه برای آشنایی با آنها وقت صرف کرده‌ایم، احساس خوبی است، اگرچه گاهی اوقات می‌توان هیجان بیشتری را با یک شوک کامل به یک فیلم وارد کرد. خوشبختانه، کارگردان‌های زیادی وجود دارند که مایلند فیلم‌هایی بسازند که تماشاگر را در هنگام پخش تیتراژ کاملاً بهت زده کند. چنین فرمولی در طول سال‌ها به‌ صورت ویژه در فیلم‌های مهیج و ترسناک استفاده شده است. انگیزه اصلی این فیلم‌ها ایجاد تعلیق و سپس غافلگیر کردن شما در زمانی است که انتظارش را ندارید، این روش رضایت فوق العاده‌ای را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد و همچنین می‌تواند ذهن شما را منفجر کند. حالا ما در قصد داریم بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با پایان‌های غافلگیرکننده را معرفی کنیم.

The Usual Suspects | 1995

بزرگترین ترفندی که شیطان تا به حال انجام داده این بود که دنیا را متقاعد کند که او وجود ندارد. این شاه‌کلید سناریویی است که در این اثر خودنمایی می‌کند. فیلم شبه کلاسیک و نئو نوآر «مظنونین همیشگی» ساخته برایان سینگر که با یکی از شگفت‌انگیزترین چرخش‌های سینمای مدرن به پایان می‌رسد، بدون شک یکی از آثار شاخص این لیست است. پیچ و تاب غافلگیرکننده‌ای که در انتهای The Usual Suspects به نمایش در می‌آید یک نبوغ محض است. فیلم «مظنونین همیشگی» با فیلمبرداری و ویرایش ماهرانه، طرح ساده‌ای را به مخاطب ارائه می‌دهد و سپس لایه‌های فریب، پیچ و تاب و خشونت را پیش از بیرون کشیدن فرش از زیر پای مخاطب، روی هم می‌ریزد.

Seven | 1995

هفت، به عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار دیوید فینچر در این فهرست، یک فیلم سیاه و زننده با پایانی تاریک و کاملا تکان دهنده است. پایانی که در آن بازی برد پیت، مورگان فریمن و کوین اسپیسی فوق‌العاده است. فیلم هیجان‌انگیز هفت ساخته دیوید فینچر مملو از لحظات غافلگیرکننده و مبهوت کننده است، با کشف هر قربانی جدیدی که مثله شده، فضای فیلم به طور فزاینده‌ای وحشتناک می‌شود، زیرا یک قاتل زنجیره‌ای با الهام از هفت گناه مرگبار کبیره، کسانی را که می‌داند در ارتکاب آن‌ها مقصر هستند، از روی زمین برمی‌دارد. با این حال، یک صحنه از فیلم به طور خاص در حافظه ماندگار می‌شود، و آن پایان دلخراش کار است؛ پایانی مخوف که تا امروز از ذهن و روان مخاطب پاک نشده است.

Oldboy | 2003

فیلم کره‌ای Oldboy نه تنها دارای یکی از بهترین چرخش‌های غافلگیرکننده پانزده سال اخیر است، بلکه می‌توان آن‌ را یکی از بهترین فیلم‌های برتر قرن نیز نام‌گذاری کرد. سبک این فیلم که توسط پارک چان ووک ساخته شده بخشی درام، بخشی عاشقانه و تماما رازآلود است. گذشته‌ای تاریک، موضوع انتقام و موارد خاص دیگر برای نمایش یک پایان جهنمی در Oldboy باهم ترکیب می‌شوند. بنابراین فیلم اولدبوی یکی از آثار مهم این لیست است که اگر تاکنون آن را مشاهده نکرده‌اید، اکنون بهترین زمان برای تماشای آن است.


خرید کتاب «Fight Club»

Fight Club | 1999

این فیلم امروزه به عنوان یک کلاسیک کالت در نظر گرفته می‌شود، اما Fight Club در سال 1999 در سینماها با بی‌مهری روبرو شد. فیلم جذاب دیوید فینچر قربانی یک کمپین بازاریابی نادرست توسط استودیویی شد که این کار را به صورت واقعی درک نکرده بود. اما افشا‌گری بزرگ در کلوپ مبارزه دیوید فینچر از همان ابتدا آشکار است، البته اگر بدانید کجا را باید نگاه کنید. با این حال، چه در جریان باشید چه نباشید، پایان این اثر همچنان یک غافلگیری رضایت بخش است. بدون شک این اثر یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده، همچنین Fight Club یکی از خاص‌ترین پایان‌های پیچ‌خورده‌ای را دارد که تا به حال دیده شده است.

The Others | 2001

این واقعیت که «دیگران» اثر آلخاندرو آمنابار توانست تماشاگران را شوکه کند، آن هم دو سال پس از «حس ششم» اثر ام نایت شیامالان، گواهی بر رویکرد ماهرانه آمنبار به ژانر وحشت دارد. این فیلمساز اسپانیایی-شیلیایی پس از تولید فیلم گفته بود که وقتی نوبت به نوشتن فیلمنامه می‌رسد، او ابتدا با نوشتن پایانی پیچیده شروع کرده است. سپس شروع را نوشته و سپس با گردآوری نکات میانی درست فیلم‌نامه را به پایان رسانده است. وقتی «دیگران» را دوباره تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که دو قسمت اول فیلم مملو از نکات ظریف در مورد پایانی است که خواهیم دید، و قسمت پایانی فیلم چیزی است که اکثر بینندگان را پس از تماشا اولین بار ‌آن در شوک فرو برد. اما با اجرای برجسته نیکول کیدمن، فیلم The Others ساخته الخاندرو آمنابار شبیه یک فیلم خانه جن زده سنتی است، اما درست تا پایان تکان دهنده فیلم همه چیز درهم می‌ریزد.

The Prestige | 2006

فیلم‌های کریستوفر نولان چیزی فراتر از پیچش‌های تکان دهنده هستند، اما این کارگردان نیز عاشق خلق پایان‌های شوکه‌کننده است. از «ممنتو»، فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی نئو نوآر او، تا «بین ستاره‌ای»، حماسه علمی تخیلی حیرت‌انگیزش، نولان به‌خاطر پرده‌های سوم غافلگیرکننده‌اش به شهرت رسیده است. در حالی که فیلم‌های ذکر شده نمونه‌های عالی از این موضوع هستند، اما پیچش‌های پرمفهومی که بیننده را گیج می‌کنند، فاکتور شوک شدن را تا حدودی کاهش می‌دهد. برای مثال: کریستوفر نولان دوست دارد مخاطبان خود را به چالش بکشد و هیچ کجا این واضح تر از Memento نیست؛ اما حتی وقتی همه سرنخ‌ها را کنار هم می‌گذاریم، هیچ چیز نمی‌تواند ما را برای نمایش بزرگ نهایی فیلم آماده کند. ولی این مورد در فیلم The Prestige نولان صدق نمی‌کند، فیلمی کم‌‌ترپیچیده (اما به همان اندازه جذاب) او که تماشاگران را از مشاهده یک پایان دوگانه غیرمنتظره به لرزه درآورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + دو =

دکمه بازگشت به بالا