عمومی

تاریخچه سری هیلو نبرد در دل کهکشانها

مدت‌ها پیش، مواردی مثل رفتن به فضا، داستان‌های فضایی و در مجموع مقوله کهکشان‌ها یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های مردم برای انتخاب بود. در چنین دوره‌‌ای، بسیاری از فعالان دنیای سرگرمی تصمیم گرفتند تا با ورود به این فیلد مخاطبانی به دست آورند. بسیاری از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها در این زمینه سرمایه گذاری کردند اما از این بین تنها چند عنوان امکان بقا داشتند. تعدادی از بازی‌ها به‌طور از بین رفتند و تعدادی دیگر هم زمینه داستانی خود را به سمتی دیگر متمایل ساختند. اما برای هیلو چنین سرنوشتی رقم نخورد.

برنامه‌ریزی‌های دقیق بانجی و مایکروسافت و از سوی دیگر دقت عمل 343 اینداستریز از زمان روی کار آمدنش سبب زنده ماندن مجموعه‌ای بزرگ و محبوب به نام هیلو شدند. باتوجه به اینکه اخیرا جدیدترین نسخه این خانواده منتشر شد تصمیم گرفتیم تا تاریخچه فرانچایز هیلو را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه با من همراه باشید.

Halo: Combat Evolved


هیلو

مدت‌ها پیش استودیوی بانجی روی توسعه عنوانی به نام Marathon کار می‌کرد. Marathon برای روایت داستانش دوبین اول شخص را انتخاب کرده بود. اولین نسخه این سه‌گانه در سال 1994 منتشر شد. قطعا برای شما هم سوال است این عنوان چه ارتباطی با هیلو دارد؟ در جواب باید بگوییم هسته اصلی هیلو که امروز همه را به شگفتی واداشته و هوادارن زیادی دارد به این بازی باز می‌گردد. بانجی عنوانی درخشان خلق کرده بود که دیگر برای آینده آن ایده‌ای نداشت. نگرانی این استودیو از آینده Marathon سبب شد تا آن را در اوج به دست فراموشی بسپارد. از سوی دیگر همزمان با این اتفاقات ایده‌ای وجود داشت که با کمی شکستن تمرکز اصلی Marathon امکان ساخت عنوانی دیگر را می‌داد. پس از توقف فرآیند توسعه این بازی، جرقه‌های ساخت اولین نسخه فرانچایز هیلو به نام Halo: Combat Evolved زده شد.

تقریبا همه چیز Halo: Combat Evolved از Marathon برداشته شده بود. از هوش مصنوعی گرفته تا ظاهر مسترچیف و اتمسفر بازی و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید. پس از مشخص شدن فرم اصلی درنهایت المان‌های جدیدی به بازی اضافه شدند که این بازی را از هر نظر منحصر به فرد می‌کردند. از نقاط عطف فرآیند توسعه این عنوان می‌توان به حضور جیسون جونز در کنار تیم اشاره داشت. جیسون جونز، کارگردان Halo: Combat Evolved، اشاره داشت. جونز پیش از این در فرآیند ساخت بازی Quake حاضر بود. فرانچایز Marathon از مجموعه عناوینی بود که در انحصار اپل بود و درواقع برای پلتفرم‌های مرتبط با آن ساخته می‌شد.

مطلب پیشنهادی:چطور با ایکس باکس روی توییچ استریم کنیم؟بدون هزینه اولیه شروع به استریم از طریق کنسول ایکس باکس خود کنید
چطور با ایکس باکس روی توییچ استریم کنیم؟

از نظر زمانی در همین حال مایکروسافت درحال ساخت کنسول جدیدش بود. با لغو فرآیند توسعه Marathon و از سوی دیگر فروش ناموفق عنوان دیگر بانجی، Myth 2، این استودیو دچار چالشی بزرگ شد. تیم توسعه برای اولین بار به سراغ کمپانی تیک تو رفتند. آن‌ها برای زنده ماندن بانجی بخشی از این استودیو را به تیک تو واگذار کردند. در ادامه مشکلات پیش آمده برای بانجی آن‌ها همچنان به دنبال ارتباطاتی برای نجات خودشان بودند. در تلاش برای یافتن ارتباطات مختلف بانجی بالاخره به اد فرایز مرتبط شد. شخصی که مسئول طراحی فرآیند کنسول جدید مایکروسافت با نام ایکس باکس بود. نتیجه این شد که مایکروسافت بانجی را به زیرمجموعه خود اضافه کرد.

پس از اضافه شدن بانجی به مایکروسافت، این کمپانی توافقاتی هم با تیک تو انجام داد تا به‌طور کامل حق و امتیاز این استودیو را داشته باشد. در این توافق دو بازی دیگر بانجی با نام‌های Myth و Oni به تیک تو داده شدند و مایکروسافت گیم استودیو به‌طور کامل مالک بانجی شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت مایکروسافت تصمیم داشت هیلو را به انحصار کامل خودش دربیاورد. عنوانی که هنوز کامل نبود و دیگر کمپانی‌ها خیلی آن را جدی نگرفته بودند. درنهایت در سال 2001 شاهد انتشار Halo: Combat Evolved صرفا برای کابران آمریکایی بودیم و تقریبا یک سال بعد هم بازی به صورت جهانی برای همه کاربران منتشر گردید.

هیلو

موفقیت و درخشش بازی Halo: Combat Evolved روی کنسول ایکس باکس سبب شد تا در سال 2003 بازی راهی پلتفرم رایانه‌های شخصی هم بشود. بازی یاد شده امتیاز متا 97 را روی ایکس باکس و 83 را روی پلتفرم رایانه‌های شخصی به دست آورد. کسب این امتیازات به خوبی نشان داد Halo: Combat Evolved صرفا برای کنسول مایکروسافت ساخته شده و ساختار کلی آن آن‌طور که باید روی دیگر پلتفرم مایکروسافت نبود. درخشش بازی خیل عظیمی از هواداران را برای بانجی، هیلو و ایکس باکس به دست آورد.

داستان بازی این بار در قرن 26ام روایت می‌شد و همان‌طور که اشاره‌ای کوتاه داشتیم پروتاگونیست آن مستر چیف است. روایت بازی مستر چیف را جنگجویی سایبرنتیک به ما معرفی می‌کند. در زمان روایت بازی سفر با سرعتی فراتر از نور امکان حیاتی جدید به بشریت داده است. حیاتی که تنها دیگر به زمین محدود نمی‌شد و در سیارات دیگری هم امکان آن وجود داشت. بیست سال پیش از زمان روایت Halo: Combat Evolved گروهی با نام کاوننت نبردی را با بشریت آغاز می‌کنند. طبق داستان بازی در سال 2552 نیروهای کاوننت به سیاره ریچ حمله می‌کنند و نتیجه حمله آن‌ها سبب ویرانی کلونی شکل گرفته در آن سیاره می‌شود.

پس از این رخ دادها یکی از ابرسربازهایی که اسپارتان خطاب می‌شوند با فضا پیمایی به نام Pillar of Autumn فرار می‌کند. این اسپارتان افسر مستر چیف نام داشت. افسری که تلاش می‌کند تا زمین را از دست کاوننت‌ها نجات دهد. و البته شخصیتی که ما داستان‌های بسیاری را از او در این فرانچایز خواهیم شنید. در بینابین داستان با هویتی به نام کورتانا هم آشنا می‌شویم. هویتی که بعدها مایکروسافت از نام او برای دستیار شخصی‌ش استفاده کرد. در مجموع و با تمام این داستان‌ها Halo: Combat Evolved به کارش پایان داد.

Halo 2


هیلو

پس از موفقیت نسخه اول روی ایکس باکس مایکروسافت با همکاری بانجی به سراغ ساخت نسخه دوم رفتند. جیسون جونز مانند نسخه اول برای کارگردانی انتخاب شد و بار دیگر روایت داستان مستر چیف را ادامه داد. شاید جالب‌ترین نکته درخصوص دومین عنوان هیلو این باشد که بازی همزمان با برنامه‌ریزی برای انتشار Halo: Combat Evolved توسعه پیدا کرده است. موتور به کار گرفته شده برای توسعه این عنوان یاماها بود و در همان سال 2004 راهی پلتفرم‌های هدفش شد. همانند نسخه اول این عنوان هم در ابتدا برای ایکس باکس منتشر شد و سه سال بعد هم آن را روی رایانه‌های شخصی دیدیم.

داستان این نسخه در ادامه قسمت اول روایت می‌شود. ریچ که سیاره‌ای انسانی بود توسط مهاجمان از بین می‌رود. در ادامه فرار مستر چیف و کورتانا آن‌ها به حلقه‌ای به نام هیلو می‌رسند. کاوننت‌ها معتقدند که هیلو موجب رستگاری می‌شود. این درحالی است که انسان‌ها متوجه می‌شوند هیلوها منابعی برای نگهداری از نوع خاصی اسلحه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسلحه‌ها حاوی نوع وحشتناکی از انگل به نام فلود هستند که می‌توانند حیات در تمام کهکشان‌ها را به پایان برسانند. مستر چیف به همراه کورتانا این بار با انفجار فضا پیمایی که با آن فرار کرده بودند تصمیم به کنترل فلودها کردند. آن‌ها قصد داشتند با این کار جلوی گسترش فلودها را بگیرند. درنهایت آن‌ها پس از منفجر کردن موتورها به زمین رفتند تا از حمله کاوننت‌ها پیشگیری کنند.

با روایت خارق‌العاده داستانی متفاوت و زمینه‌ای که عنوان اول فرانچایز هیلو آماده کرده بود، Halo 2 موفق شد تا بیشتر از 8 میلیون نسخه به فروش برساند. ثبت این آمار فروش سبب شد تا بازی یاد شده به پرفروش‌ترین بازی ایکس باکس تبدیل شود. از موفقیت‌های دیگر بازی می‌توان به کسب امتیاز متا شایسته 95 روی ایکس باکس اشاره داشت. همانند قسمت اول بازی به خوبی راهی پلتفرم رایانه‌های شخصی نشد و امتیاز متا 72 را کسب نمود. این مسئله مجددا نشان داد بانجی عملکرد خوبی در انتشار بازی‌هایش روی رایانه‌های شخصی ندارد.

Halo 3


هیلو

داستان ابرسربازی که قصد نجات زمین را داشت در نقاط مختلف جهان نقل شده بود. همه منتظر روایت ادامه داستان مستر چیف و کورتانا بودند. به همین دلیل هم در سال 2007 نسخه سوم بالاخره خودش را به هواداران نشان داد. دقیقا همانند قسمت دوم این عنوان هم همزمان با نسخه رایانه‌های شخصی Halo 2 ساخته شد. این آخرین نسخه از فرانچایز هیلو است که توسط استودیو بانجی ساخته شد. ادامه داستان هیلو پس از این نسخه به دست استودیو 343 افتاد و آن‌ها روایت‌گر ادامه داستان‌های مربوط به این خانواده شدند. دلایل متعددی برای این تغییر بزرگ وجود داشت اما از مهم‌ترین دلایل این جدایی و شاید بتوان گفت اختلاف بین این دو مجموعه می‌توان به حذف بخش پایانی بخش کمپین بازی اشاره داشت.

هیلو در روزهای اوجش از بانجی گرفته شد. پس از این اتفاقات اخبار و حواشی زیادی دست به دست شدند. یکی از آن‌ها به لغو فرآیند ساخت و توسعه هیلو اشاره داشت. با اینکه در آن زمان مایکروسافت واکنش خاصی نسبت به این خبر نشان نداد اما چندی پیش این مورد را تایید کرد. درواقع باتوجه به حواشی پیش آمده آن‌ها تصمیم داشتند تا هیلو را برای همیشه به دست فراموشی بسپارند اما چنین نشد و شاهد عناوین دیری از این خانواده بودیم. عناوینی که شاید همانند این سه‌گانه اصلی و اولیه خوش ندرخشیدند اما توانستند به خوبی یادگاری شایسته از ساخته بانجی باشند.

مطلب پیشنهادی:ویجی‌لاگ: آینده پلی استیشن 5 و برنامه سونی برای جنگ با ایکس باکس گیم پسسونی هم بالاخره کوتاه میاد
ویجی‌لاگ: آینده پلی استیشن 5 و برنامه سونی برای جنگ با ایکس باکس گیم پس

همان‌طور که احتمالا می‌دانید داستان بازی در ادامه دو نسخه پیشین روایت می‌شد. طبق روایت داستان از رخ‌داد‌های نسخه دوم دو هفته‌ای گذشته و بالاخره افسر چیف به کمک فوررانر وارد جو زمین می‌شود. ورود او به زمین خیلی هم به خوبی اتفاق نمی‌افتد و اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم سقوط او را می‌بینیم. پس از سقوط شخصی به نام گروهبان اوری جانسون نجات پیدا می‌کند. مستر چیف می‌فهمد که اکنون در جنگلی در آفریقا شمالی سقوط کرده و به کمک اوری جانسون و سایر دوستان و نیروهایی که در جریان بازی با آن‌ها آشنا می‌شود به نبرد کاوننت‌ها می‌رود.

Halo 3 موفق شد تا درنهایت امتیاز متا 89 را روی کنسول ایکس باکس 360 کسب کند. پس از انتشار این بازی روی رایانه‌های شخصی این بار و برخلاف دو بازی قبل، سومین عضو خانواده هیلو امتیاز 88 را کسب نمود. با اینکه حواشی کاری بین بانجی و مایکروسافت شکل گرفته بود اما این بار امتیاز نسخه رایانه‌های شخصی به مراتب بهتر از نسخه‌های پیشین شده بود. انتظار می‌رفت باتوجه به مسائل پیش آمده تمرکز سازندگان در فرآیند توسعه کمتر از قبل شود. به هر ترتیب پرونده Halo 3 با کسب امتیازهایی درخشان و البته حواشی بسیار بسته شد. هرچند که بعدتر باز هم پرونده این عنوان کم و بیش توسط بانجی مورد بازنگری قرار گرفت.

Halo Wars


هیلو

ماجرا همکاری مایکروسافت و بانجی را به‌طوری کاملا خلاصه بالا شرح دادیم. بعد از تغییرات اعمال شده مایکروسافت در جستوجوی استودیویی بود که بتواند این فرانچایز را زنده نگهدارد. البته که مایکروسافت قصد نداشت خیلی زمان زیادی صرف پیدا کردن استودیو جدید کند. باید هرچه زودتر تکلیف فرانچایز بزرگی که خیلی از خریداران کنسول مایکروسافت به هدف تجربه آن این دستگاه را می‌خریدند مشخص می‌شد. تا اینکه درنهایت انسمبل تصمیم گرفت بپا به میدان بگذارد. البته با پیشنهادی که ریسکی بسیار بزرگ با خودش به همراه داشت.

انسمبل پیشنهاد داد که عنوان بعدی هیلو به صورت استراتژیک ساخته شود. شنیدن چنین حرفی آن هم برای عنوانی که برای یک کنسول نسل هفتمی ساخته می‌شود و از سوی دیگر تاکنون صرفا به صورت اول شخص نمایش داده شده حسابی همه را شگفت زده کرد. با تمام عجیب بودن پیشنهاد ساخت چنین عنوانی باتوجه به زمینه موجود آن اما فرآیند بازی کلید خورد. پس از شروع فرآیند ساخت اولین اتفاق تغییر شخصیت‌ها و داستان بازی بود. داستان وام گرفته شده از ادامه نسخه سوم بود اما در حقیقت تفاوت‌های زیادی با آن به چشم می‌خورد.

این بار داستانی از فرماندهی به نام کاپیتان جیمز کاتر داریم که به سیاره‌ای کوچک فرستاده می‌شود تا فعالیت کاوننت‌ها را زیر نظر داشته باشد. در سراسر روایت بازی سه شخصیت کلیدی را می‌بینیم. کاپیتان جیمز کاتر، پرفسور الن آندرس و سرهنگ جان فورج که نام نولان نورث در جایگاه گوینده آن حضور داشت این سه شخصیت کلیدی هستند. با اینکه Halo Wars از نسخه‌های فرعی فرانچایز هیلو به حساب می‌آید اما می‌توان با کمی اغماض آن را عضوی اصلی از این خانواده دانست. دلیل این مسئله هم می‌تواند کیفیت و جزئیات بسیار بالا موجود در بازی دانست.

بازی مورد بحث در سال 2009 برای کنسول ایکس باکس 360 و رایانه‌های شخصی منتشر شد. باتوجه به استقبال صورت گرفته از بازی، این عنوان در نسل هشتم راهی کنسول ایکس باکس وان هم شد. Halo Wars موفق شد تا روی ایکس باکس 360 امتیاز متا 82 را به دست آورد. امتیازی که به خوبی نشان می‌داد همه چیز همانند سه گانه اولیه رو به راه نیست و گیمرها انتظاری بالاتر از سازندگان دارند.

Halo 3: ODST


هیلو

با گذشت دو سال از انتشار بازی Halo 3 و جدایی بانجی و مایکروسافت عنوانی جدید معرفی شد که همه را به شگفتی وا داشت. Halo 3: ODST با اینکه نسبت به سه گانه اصلی که بانجی خلق کرده بود خیلی نتوانست نظر منتقدان را جلب کند اما به خوبی نشان داد که بانجی و هیلو هردو پتانسیل ساخت داستانی کاملا جدید را دارند. بانجی این بار مستر چیف را به‌طور کامل از روایت داستانیش کنار گذاشت و شخصیت جدیدی به تام روکی را جایگزین او کرد.

روکی که همان‌طور که از نامش هم پیداست کارکتری تازه‌کار به حساب می‌آید وظیفه دارد تا از بروز فجایعی جلوگیری کند. کاوننت‌ها که بارها و بارها در نسخه‌های قبلی درمورد آن‌ها صحبت شده به مومباسا حمله کردند و دلیل اصلی ایجاد این مشکلات هستند. در این بین تیم ODST به مقابله با آن‌ها می‌پردازد. پس از ارسال نیروها به میدان نبرد سفینه سقوط می‌کند و هرکدام از نیروهای ارسالی در بخشی از منطقه سقوط می‌کنند.

با گذشت 6 ساعت از سقوط روکی به هوش می‌آید به دنبال دیگر نیروها می‌گردد. جستوجوی او برای یافتن دوستانش کمی بازی را به سمت بازی‌های کارآگاهی هدایت می‌کند. اما درمجموع روایت بازی اینگونه آغاز شده و ادامه می‌یابد. Halo 3: ODST موفق شد امتیاز متا 83 را کسب کند. امتیازی که همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم فاصله زیادی با سه گانه اصلی و اول مجموعه هیلو دارد.

Halo: Reach


هیلو

بانجی هنوز هم از مایکروسافت جدا نشده است. آن‌ها هیلو را رها نکردند و همه چیز ادامه دارد. بانجی پس از توسعه و انتشار Halo 3: ODST باز هم پا به میدان گذاشت تا عنوانی دیگر از این خانواده خلق نماید. این عنوان در قالب پیش درآمدی برای نسخه اول یعنی Halo: Combat Evolved ساخته شده بود. در این بازی داستان سقوط ریچ برای ما روایت می‌شود و به دلیل پردازش خوب صورت گرفته روی بازی افتخارات زیادی را در همان روز اول انتشارش به نام خودش ثبت کرد. بازی در همان زمان انتشارش یعنی 14 سپتامبر 2010 توانست به آمار فروش خارق‌العاده 200 میلیون دلار برسد. این بازی با کسب این رکورد موفق شد رکوردی که Halo 3 به نام خودش ثبت کرده بود را بشکند.

مطلب پیشنهادی:رفع مشکل اتصال به شبکه ایکس باکس لایو در ایکس باکس سری ایکسخطای پرتکرار 0x80a4040 را حل کنید
رفع مشکل اتصال به شبکه ایکس باکس لایو در ایکس باکس سری ایکس

سومین عضو اصلی این فرانچایز با کسب آمار 170 میلیون دلار در روز اول انتشار نشان داد که هیلو به چه عنوان بزرگی تبدیل شده است. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم داستان بازی چند هفته پیش از حوادث Halo: Combat Evolved را روایت می‌کند. تیمی تحت عنوان نوبل که متشکل از چندین ابر اسپارتان است برای زیر نظر گرفتن کاوننت‌ها وارد میدان می‌شوند. با افزایش تعداد نیروهای کاوننت‌ها و ورود آن‌ها به ریچ حوادثی که در Halo: Combat Evolved دیدیم اتفاق می‌افتند. در این عنوان خبری از کارکتر مستر چیف نیست. باتوجه به اینکه زمان بازی به پیش از نسخه اول بر می‌گردد ما مستر چیف را در قالب شخصیتی قابل کنترل و یا شخصیت اصلی بازی نمی‌بینیم.

هیلو ریچ که نام آن هم کاملا به ریچ اشاره دارد موفق شد تا به امروز بیشتر از سه میلیون نسخه به فروش برساند. بازی برای کنسول نسل هشتمی ماکیروسافت هم منتشر شد. کمی بعدتر Halo: Reach در نسخه کالکشن The Master Chief Collection و Halo Origins Bundle هم قرار گرفت. امتیاز متا این عنوان روی ایکس باکس 360 برابر با 91 و روی رایانه‌های شخصی 81 شد.

Halo 4


هیلو

و بالاخره هیلو از بانجی جدا شد. اتفاقی که تلاش‌های بسیاری برای به حقیقت نپیوستن آن صورت گرفت. این بار استودیویی دیگر با نام 343 اینداستریز فرمان توسعه این عنوان را دریافت نمود. بازی Halo 4 در سال 2011 به صورت رسمی معرفی شد و تقریبا یک سالی پس از این تاریخ و در سال 2012 بازی راهی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت شد. این بازی در زمان انتشار روی ایکس باکس 360 و پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفت. کمی بعدتر هم در نسخه کالکشن The Master Chief Collection این عنوان روی ایکس باکس وان هم دیده شد.

داستان بازی ادامه‌ ماجرا را از نسخه سوم برای ما تعریف می‌کند. مستر چیف افسانه‌ای هم در این بازی حضور داشت و حسابی با حضورش هواداران را نسبت به آینده این بازی دل گرم کرد. از نظر زمانی چهار سال از اتفاقات نسخه سوم می‌گذرد. این بار ماجرا به سیاره فوررانر اشاره دارد. سیاره‌ای که میدان نبرد جدید بین مستر چیف و کاوننت‌هاست. البته که همراه همیشگی مستر چیف، کورتانا هم او را رها نکرده و همچنان در روند روایت بازی همراهی او را هم می‌بینیم.

مطلب پیشنهادی:چطور از لپ‌تاپ به عنوان نمایشگر ایکس باکس استفاده کنیم؟از لپ‌تاپ به عنوان مانیتور پرتابل استفاده کنید
چطور از لپ‌تاپ به عنوان نمایشگر ایکس باکس استفاده کنیم؟

فرآیند ساخت این نسخه از زمانی که بانجی در زمان انتشار نسخه سوم به حواشی مختلفی برخورد آغاز شد. درواقع بانجی پس از Halo 3 صرفا عناوین فرعی جدیدی را برای این فرانچایز خلق کرد و دیگر خبری از بازی‌های اصلی نبود. پس از این جابه‌جایی در فرآیند توسعه هیلو، استودیو 343 به کمک رانر اینترتیمنت و مایکروسافت یک تیم آماده کرد. این تیم با هدف شرح هرآنچه که از فرانچایز هیلو می‌دانیم فعال شد. درواقع آن‌ها تمام اطلاعات و جزئیات مختلف را چه در بخش فنی و چه موارد دیگر آنالیز کردند و فرمی یکپارچه به آن دادند.

این کار اولین و اساسی‌ترین گامی بود که توسعه‌دهندگان پیش از شروع فرآیند ساخت بازی آن را آغاز کردند. گام بعدی آن‌ها جمع‌آوری افرادی بود که ارتباط بهتر و بیشتری با پروژه هیلو داشتند. ترکیب این دو کار همراه با موارد دیگر سبب شد تا بازی با آنکه توسط توسعه‌دهنده دیگری ساخته شده اما امتیاز قابل قبولی را از منتقدین دریافت نماید. بازی Halo 4 موفق شد تا روی کنسول ایکس باکس 360 امتیاز 87 را به دست آورد. براساس آمار رسمی منتشر شده برای ساخت این بازی بیش از 200 نفر با یکدیگر همکاری داشتند. فیل اسپنسر در آن زمان این بازی را یکی از کلیدی‌ترین عناوین مایکروسافت نامید و به همین دلیل هم بودجه زیادی را صرف ساخت آن کرد.

Halo 4 یکی از پر هزینه‌ترین بازی‌های ساخته شده توسط مایکروسافت است. از کلیدی‌ترین ویژگی‌های این نسخه می‌توان به جلوه‌های گرافیکی خارق‌العاده آن اشاره داشت. این بازی هم اکنون روی کنسول ایکس باکس سری ایکس / اس، ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس بازیکنان و هواداران قرار دارد.

Halo: Spartan Assault


هیلو

بعد از انتشار نسبتا موفق Halo 4 استودیو 343 عنوان فرعی به نام Halo: Spartan Assault در سال 2013 خلق کرد. این بازی به وقایع بین دو نسخه Halo 3 و Halo 4 اشاره داشت و داستان این بازه بخصوص را برای ما بازگو می‌نمود. بازی به تنهایی توسط استودیو 343 ساخته نشد و در فرآیند ساخت استودیو دیگری به نام ونگارد گیمز هم با او مشارکت داشت. نکته ویژه این نسخه را می‌توان انتشار آن روی پلتفرم IOS دانست. باتوجه به فرآیند ساخت چهارمین عنوان اصلی که پیش‌تر به آن اشاره داشتیم به نظر می‌رسد مایکروسافت دو هدف از انتشار و توسعه این عنوان داشته است.

اول آنکه ابهامات و حفره‌های داستانی را از بین ببرد تا زمانی که توسعه‌دهنده جدید روایت را به عهده می‌گیرد در انتقال مفاهیم دچار مشکل نشود. دلیل دوم هم ورود این بازی به پلتفرم‌های موبایلی و بخصوص پلتفرم IOS است. حضور چنین عنوان محبوبی در فروشگاه موبایل‌ها می‌توانست برگ ضمانت موفقیتی بزرگ را بدون هیچ چون و چرایی به مایکروسافت بدهد. هدف گذاری انتشار Halo: Spartan Assault برای پلتفرم IOS باعث شد تا طراحان و خالق بازی کمی در توسعه بازی حساسیت به خرج بدهند. باتوجه به سخت افزار ضعیف‌تر پلتفرم‌های هدف IOS نسبت به کنسول‌ها محدودیت‌هایی را با خود به همراه داشت.

درنهایت به دلیل این محدودیت‌ها و یا هرچیز دیگری بازی Halo: Spartan Assault نتوانست میراث هیلو را آن‌طور که شایسته آن است به نتیجه برساند. نسخه رایانه‌های شخصی از منتقدین امتیاز متا 70 و نسخه‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس 360 هم به ترتیب امتیاز 53 و 51 را کسب نمود. کاهش امتیاز متا و نظرات منفی منتقدین در عناوین فرعی امری معمول است. اما کسب چنین نمراتی خارج از انتظار بسیاری از هواداران بود و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم Halo: Spartan Assault کمترین امتیاز را در میان تمام عناوین فرانچایز هیلو به دست آورد. با اینکه عملکرد بازی روی دیگر پلتفرم‌ها آنچنان موفق نبود اما در IOS این بازی توانست نتایج خوبی را به دست آورد.

Halo: The Master Chief Collection


هیلو

بعد از شکست سنگین و اتفاقاتی که برای Halo: Spartan Assault رخ داد استودیو 343 و مایکروسافت احساس کردند نیاز به تنفسی کوتاه دارند. اما این تنفس کوتاه نباید منجر به فراموشی نام هیلو می‌شد. به همین دلیل هم آن‌ها تسمطم گرفتند تا نسخه بازسازی شده داستان مستر چیف را از آغاز تا پایان در یک کالکشن قرار دهند. این کالکشن شامل نسخه‌های Halo: Combat Evolved Anniversary، Anniversary Halo 2، Halo 3 و Halo 4 می‌شود.

بازی Halo: Reach هم که وقایع ریچ را پیش از نسخه اول روایت می‌کند به عنوان بخشی از داستان Halo: Combat Evolved Anniversary در این کالکشن در دسترس است. این بازی در حال حاضر برای ایکس باکس سری ایکس / اس، ایکس باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. اولین بار این مجموعه در سال 2014 و روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت دیده شد. بازی یاد شده موفق شد تا درنهایت امتیاز متا 85 را روی ایکس باکس وان به دست آورد.

Halo: Spartan Strike


هیلو

پس از انتشار کالکشنی که توانسته بود همچنان یاد مستر چیف و هیلو را در نسل هشتم زنده نگهدارد 343 و ونگارد گیمز مجددا مشغول ساخت عنوانی فرعی شدند. عنوانی که این بار کاملا با هدف انتشار برای پلتفرم‌های موبایلی ساخته شد. این بار تمام جزئیات از ابتدا برای یک بازی موبایلی طراحی شدند و این بار تنها پلتفرم موبایلی هدف IOS نبود و آن را روی ویندوز فون هم دیدیم. تیم توسعه سعی کرده بود این نسخه را براساس نقدهای وارد شده به Halo: Spartan Assault بسازد. داستان بازی دو بازه زمانی مختلف را نمایش می‌دهد. یکی رویدادهای هم زمان با داستان Halo 2 و دیگری وقایع پس از Halo 4. در این نسخه هم خبری از افسر چیف نیست.

Halo: Spartan Strike را می‌توانیم یک کپی از Halo: Spartan Assault بدانیم. با این تفاوت که در این بازی جدید تمرکز اصلی بر برطرف کردن مشکلات و نقاط ضعفی بوده که در عنوان قبلی گفته شده بود. بازی مورد بحث موفق شد درنهایت امتیاز متا 86 را روی پلتفرم IOS و 66 را روی رایانه‌های شخصی دریافت کند.

Halo 5: Guardians


هیلو

دو سه سالی بود که مایکروسافت و 343 با انتشار بازی‌های فرعی و یا کالکشن تنها سعی کردند تا چیزی به نام هیلو زنده بماند. دورانی که کماکان بسیاری از هواداران به آن انتقادهایی داشتند. بالاخره زمان آن رسیده بود تا یک تجربه واقعی و داستانی در ادامه داستان Halo 4 داشته باشیم. 343 اینداستریز بالاخره هیلو جدید را راهی دنیای ایکس باکس کرد. بازی دقیقا در ادامه داستان چهارمین نسخه اصلی هیلو روایت می‌شود. این بازی در ابتدا در رویداد E3 سال 2013 معرفی شد و دو سال بعد یعنی سال 2015 به صورت رسمی منتشر گردید.

بانی راس اعلام داشت که در زمان بازنگری‌هایی که برای ساخت Halo 4 داشتیم، بحث‌های بسیاری با اعضا تیم توسعه‌دهنده داشتیم. این بحث‌ها ایده‌های زیادی را به ما برای ساخت آینده هیلو دادند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره داشتیم، داستان در ادامه نسخه چهارم روایت می‌شود. مستر چیف در موقعیتی بحرانی قرار دارد. همان وضعیتی که در نسخه چهارم شاهد آن بودیم.

مطلب پیشنهادی:بررسی بازی Forza Horizon 5جدال تایر با کاکتوس
بررسی بازی Forza Horizon 5

این بار مستر چیف تردیدهایی درمورد باورهایش دارد. در همین اوضاع او بهترین دوستش هم از دست داده و به یک مفهوم مبهم رسیده است. من کی هستم؟ مستر چیف در این نسخه به دنبال پاسخ این سوال می‌رود. زمانی که تم اصلی داستان Halo 5: Guardians مشخص شد بسیاری برداشتشان این بود که مستر چیف قرار است به یک آنتاگونیست تبدیل شود. یا اینکه آنقدر اعتقادهای او متفاوت شود که کلا با شخصیت دیگری مواجه باشیم. اما در همان زمان انتشار جزئیات اولیه تیم توسعه اشاره داشت که در Halo 5: Guardians همچنان افسر چیف پروتاگونیست خواهد بود و اصولا این شخصیت صرفا برای این نوع از نقش خلق شده است. مستر چیف همواره ماموریت نجات بشریت را با خودش به همراه داشته و خواهد داشت.

درنهایت Halo 5: Guardians که با ظاهر و فرمی جدید ساخته شده بود امتیاز متا 84 را دریافت کرد. این بازی به صورت کاملا انحصاری و صرفا برای ایکس باکس وان منتشر شد. با گذشت تقریبا شش سال از زمان انتشار این بازی هنوز هم آن را روی دیگر کنسول‌های مایکروسافت و یا حتی پلتفرم رایانه‌های شخصی ندیدیم. این مسئله به خوبی نشان داد که حرف‌های سازندگان درخصوص بهره گیری از تمام قابلیت‌های ایکس باکس وان حقیقت داشته است.

Halo Wars 2


هیلو

پس از گذشت هشت سال این بار 343 اینداستریز با همکاری کریتیو اسمبلی تصمیم گرفتند تا ادامه‌ای از Halo Wars را بسازند. عنوانی فرعی که از قضا با استقبال خوبی همراه شده بود. این بازی ادامه داستان و وقایع Halo Wars را روایت می‌کرد و در سال 2017 برای کنسول ایکس باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شد. همان‌طور که بالاتر هم اشاره داشتیم نسخه اول این سری فرعی توسط انسمبل ساخته شده بود. این استودیو پس از انتشار Halo Wars غیرفعال شد و به همین دلیل هم ساخت بازی جدید توسط این دو استودیو صورت گرفت.

شاید بد نباشد که بدانید استودیو کریتیو اسمبلی که در ساخت این بازی با 343 و مایکروسافت همکاری داشت یکی از استودیوهای زیرمجموعه‌ سگا است. مایکروسافت به دلیل سابقه درخشان این استودیو در ساخت عناوین استراتژی دیگر مانند Total War به سراغ آن‌ها رفته بود. همزمان با این اتفاقات افرادی که در پروژه Alien: Isolation مشغول به کار بودند هم به فرآیند ساخت بازی اضافه شدند. این موارد سبب شد تا مایکروسافت عملا نگرانی خاصی در ارتباط با توسعه این بازی نداشته باشد. اما به هر ترتیب پس از انتشار همچنان منتقدان رضایت زیادی از این بازی نداشتند و امتیاز متا 79 و 70 را به نسخه ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی Halo Wars 2 دادند.

Halo Infinite


هیلو

و بالاخره به آخرین ایستگاه این فرانچایز قدیمی و دوست داشتنی رسیدیم. استودیو 343 اینداستریز در رویداد E3 2018 به صورت رسمی این بازی را معرفی کرد. طبق اخبار اولیه این بازی قرار بود کمی زودتر و در سال 2020 منتشر شود. اما انتشار آن دچار تاخیر شد و تقریبا ده روز پیش منتشر گردید. داستان بازی حوادث پس از Halo 5: Guardians را روایت می‌کند. زمانی که تقریبا همگی گمان می‌کردیم دیگر باید برای همیشه با مستر چیف خداحافظی کنیم. داستان بازی این بار به مراتب انسانی‌تر شده و ماجراجویی ما را به حلقه یا شاید بهتر باشد بگوییم منظومه هیلو می‌کشاند.

مطلب پیشنهادی:راهنمای اتصال کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس به کامپیوتر و تلفن همراهلذت تجربه‌ی بازی‌های کامپیوتر و موبایل با کنترلر نسل نهمی ایکس باکس
راهنمای اتصال کنترلر ایکس‌باکس سری ایکس به کامپیوتر و تلفن همراه

Halo Infinite به عنوان ششمین نسخه اصلی از مجموعه هیلو را می‌توانیم یکی از پر سر و صداترین بازی‌های این خانواده بدانیم. ویدئو به نمایش گذاشته شده از گیم‌پلی بازی به دلیل گرافیک و جزئیات کم بسیار مورد اعتراض قرار گرفت. این اعتراضات و واکنش‌ها باعث شدند تا مایکروسافت و 343 تغییرات زیادی در سطح کیفیت بازی ایجاد کنند. البته که بسیاری همچنان معتقدند این عمل توسعه‌دهندگان به هدف تبلیغات و به نوعی بر سر زبان‌ها انداختن Halo Infinite بوده است. گفتن هرگونه جزئیاتی از بازی می‌تواند بخشی از آن را برای ما اسپویل کند. باتوجه به اینکه زمان زیادی از انتشار بازی نگذشته و شاید هنوز این بازی را تجربه نکرده باشید جزئیات بیشتری را نخواهیم گفت.

جدیدترین عضو خانواده هیلو موفق شد امتیاز متا 87 را روی ایکس باکس سری ایکس کسب کرد. این بازی علی‌رغم اینکه برای کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت ساخته شده بود اما برای دیگر کنسول‌ها نیز در دسترس قرار گرفت. Halo Infinite هم اکنون برای کنسول‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس / اس و پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =

دکمه بازگشت به بالا