ارزش غذاییعمومیویژه

جدول ارزش غذایی 100 گرم پسته کالری، پروتئین و چربی

ارزش غذایی و کالری پسته تازه و خشکارزش غذایی و کالری پسته خام و بوداده

جدول ارزش غذایی پسته خام | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | پروتئین | فیبر | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی پسته شور

پسته از آجیل های مغذی و پر طرفدار است که به دلیل خواص و ارزش غذایی غنی آن جایگاه ویژه ای در میان تنقلات سالم میان وعده ای داشته است.

پسته سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف از جمله فیبر، پروتئین، چربی های سالم، پتاسیم، مس، ویتامین B6 و بسیاری مواد مغذی دیگر است و بر خلاف باور برخی از مردم، چربی زیاد موجود در این آجیل سبز نه تنها آن را به یک خوراکی ناسالم تبدیل نکرده بلکه به دلیل چربی های غیر اشباع جزو خوراکی های دوست دار قلب محسوب می شود.

در ادامه با همراه باشید تا با ارزش غذایی پسته خام و شور بو داده آشنا شویم.

ارزش غذایی پسته خام

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم پسته خام به صورت زیر است:

پسته خام (100 گرم) مقدار
کالری 562
پروتئین 20.3 گرم
کربوهیدرات 27.5 گرم
قند 7.7 گرم
فیبر 10.3 گرم
چربی 45.4 گرم

کالری پسته چقدر است؟

هر دانه پسته با وزن حدود 0.7 گرم حاوی 4 کالری و هر اونس پسته با وزن 28.3 گرم حاوی 159.3 کالری می باشد، علاوه بر این:

  • کالری پسته خام (100 گرم): 562
  • کالری پسته شور و بو داده (100 گرم): 564

کربوهیدرات پسته چقدر است؟

30 گرم پسته که برابر با تقریبا 49 دانه پسته است حاوی 8 گرم کربوهیدرات می باشد.

چربی پسته چقدر است؟

تا مدتی قبل پسته و سایر آجیل ها جزو خوراکی های پر چرب محسوب می شدند، به همین دلیل بسیاری از مردم از مصرف آن ها واهمه داشتند اما طی سال های اخیر و به لطف پیشرفت علم پزشکی مشخص شده نوع چربی موجود در رژیم غذایی از مقدار آن مهم تر است.

30 گرم پسته دارای 14 گرم چربی کل است که از این مقدار 1.5 گرم چربی های اشباع شده، 4 گرم چربی های تک غیر اشباع و 7 گرم چربی های چند غیر اشباع می باشد.

پسته در مقایسه با سایر آجیل های درختی یکی از کم چرب ترین ها می باشد و چربی های سالم موجود در آن فواید زیادی برای سلامتی دارد.

پروتئین پسته چقدر است؟

30 گرم پسته تقریبا 6 گرم پروتئین دارد و این آجیل جزو منابع گیاهی خوب پروتئین به خصوص برای گیاهخواران محسوب می شود.

فیبر پسته چقدر است؟

30 گرم پسته حاوی 3 گرم فیبر می باشد. چربی های سالم و فیبر موجود در پسته از افزایش ناگهانی قند خون بعد از مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات همچون برنج سفید، نان و سیب زمینی جلوگیری می کند.

شاخص گلیسمی پسته چقدر است؟

پسته مانند سایر آجیل ها از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است.

ویتامین ها و مواد معدنی پسته

این آجیل سبز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است، از جمله:

  • ویتامین B6؛ از ویتامین های مهم برای سلامتی و عملکرد مغز است و به تنظیم بی خوابی کمک می کند. 30 گرم پسته حاوی 0.5 میلی گرم ویتامین B6 است و 40 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.
  • فسفر؛ فسفر از مواد معدنی ضروری برای رشد بافت های بدن است و مصرف روزانه 30 گرم پسته حدود 15 درصد نیاز بدن به این ماده مغذی را برطرف می کند.
  • تیامین؛ یا ویتامین B1 که در فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی نقش داشته و برای عملکرد اندام های مهم بدن از جمله قلب، عضلات و سیستم عصبی ضروری است. 30 گرم پسته خام 18 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.
  • مس؛ از مواد معدنی حیاتی برای عملکرد درست بدن است که کمبود آن می تواند به سلامت قلب آسیب بزند. 30 گرم پسته 20 درصد نیاز بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • پتاسیم؛ از دیگر مواد معدنی مهم که به خصوص برای سلامت قلب و کاهش فشار خون اهمیت زیادی دارد. جالب است بدانید 30 گرم پسته خام حدود 308 میلی گرم پتاسیم دارد که از پتاسیم موجود در نصف یک عدد موز بزرگ (240 میلی گرم) بیشتر است.

سایر ترکیبات گیاهی پسته

پسته ترکیبات گیاهی متنوعی را در خود گنجانده است، در واقع رنگ بخش های مختلف آن نشان دهنده نوع ترکیبات گیاهی موجود در آن می باشد.

به عنوان مثال رنگ سبز و زرد این آجیل نشان دهنده حضور دو نوع کاروتنوئید به نام های لوتئین و زاکسانتین است که هر دو برای سلامت چشم اهمیت زیادی دارند و پوست نازک بنفش رنگ اطراف آن از آنتوسیانین هایی حکایت می کند که در انگور و قره قاط نیز وجود دارند.

پسته همچنین دارای بیشترین مقدار استرول های گیاهی در میان آجیل ها می باشد.

ارزش غذایی پسته شور

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم پسته شور و خشک برشته شده به صورت زیر است:

پسته شور (100 گرم) مقدار
کالری 564
پروتئین 21 گرم
کربوهیدرات 28.7 گرم
قند 7.7 گرم
فیبر 9.9 گرم
چربی 44.8 گرم

بسیاری از کاربران به دنبال ارزش غذایی پسته شامی (بادام زمینی) و ارزش غذایی پسته کوهی هستند که در مطالب جداگانه درباره آن ها صحبت شده است.

منابع: verywellfit – eatthismuch


(1) بهترین میان وعده ها برای کاهش وزن کالری
05122021 18- بیست عدد پسته 80 کالری 20 عدد پسته یک میان وعده بسیار خوب به شمار می رود. پسته حاوی پروتئین، فیبر، برخی ویتامین ها و مواد معدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هجده =

دکمه بازگشت به بالا