سلامت و پزشکیعمومیویژه

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن چیست

متابولیسم بدن چیست؟متابولیسم بدن چیست؟

متابولیسم یا سوخت و ساز ترکیبی از فرآیند های بیوشیمیایی پیچیده است که در طی آن بدن مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند. در طول این فرایند های بیوشیمیایی، کالری در غذا ها و نوشیدنی ها با اکسیژن ترکیب شده و انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کند.

فرایند های متابولیک بدن شامل تنفس، تغذیه و هضم مواد غذایی، انتقال مواد مغذی به سلول های بدن از طریق خون، مصرف انرژی توسط عضلات، اعصاب، سلول ها و در نهایت حذف مواد زائد می باشند.

متابولیسم معمولا به دو دسته تقسیم می شود :

  • کاتابولیسم : تجزیه مولکول های مواد غذایی برای به دست آوردن انرژی
  • آنابولیسم : سنتز تمام ترکیبات مورد نیاز سلول ها

در ادامه همراه باشید تا با مفهوم دقیق متابولیسم، متابولیسم پایه، میزان متابولیسم بدن و همچنین علل پایین بودن متابولیسم بیشتر آشنا شوید؛

متابولیسم چیست؟ متابولیسم پایه چیست؟

کلمه متابولیسم برای توصیف میزان کالری که بدن می سوزاند تا آن را به انرژی تبدیل کرده و از انرژی برای انجام وظایف ضروری و غیر ضروری بدن استفاده کند، به کار برده می شود.

میزان مصرف کالری و سرعت متابولیسم بدن را میزان متابولیسم می نامند. متابولیسم بدن ممکن است با توجه به میزان فعالیت بدنی متفاوت باشد اما میزان متابولیسم پایه نسبتا پایدار است.

میزان متابولیسم پایه، تعداد کالری های مورد نیاز برای تولید انرژی به منظور انجام فعالیت های ضروری بدن مانند تنفس و گردش خون است.

میزان متابولیسم چیست؟

چندین عامل بر روی میزان متابولیسم بدن اثر می گذارند؛

متابولیسم پایه

برای تعیین میزان متابولیسم ابتدا باید میزان متابولیسم پایه (BMR) را محاسبه کرد. چند راه مختلف برای تعیین BMR وجود دارد و یکی از معروف ترین آن ها استفاده از معادله هریس-بنیدیکت است؛

محاسبه متابولیسم پایه در مردان

88.362 (وزن به کیلوگرم * 13.397 ) (قد به سانتیمتر * 4.799) – (عدد سن * 5.677)

محاسبه متابولیسم پایه در زنان

447.593 (وزن به کیلوگرم * 9.247 ) (قد به سانتیمتر * 3.098) – (عدد سن * 4.330)

پس از محاسبه ی متابولیسم پایه بدن، می توانید میزان متابولیسم خود را محاسبه کنید. میزان متابولیسم بدن (متابولیسم کل) از جمع کردن BMR یا متابولیسم پایه بدن و انرژی مصرفی در طی فرآیند های متابولیک متغیر مانند تغذیه، ورزش و دیگر حرکات روزانه به دست می آید.

به عنوان مثال، شما ممکن است روزانه 700 کالری در طی ورزش و فعالیت های دیگر مصرف کنید. حالا اگر میزان متابولیسم پایه شما 1200 کالری باشد، مصرف انرژی شما (میزان متابولیسم بدن) حدود 1900 کالری خواهد بود.

پردازش مواد غذایی (ترموژنز)

هضم، جذب، حمل و ذخیره مواد غذایی که مصرف می کنید نیز کالری مصرف می کنند. حدود 10 درصد از کالری ایجاد شده توسط کربوهیدرات ها و پروتئین های مصرفی در طول هضم و جذب مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و ورزش نقش زیادی در مصرف کالری مصرفی روزانه خواهد داشت.

علل پایین بودن متابولیسم بدن

میزان متابولیسم افراد با یکدیگر متفاوت است و عوامل متعددی بر روی آن اثر می گذارند؛

سن : متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می یابد.

جنسیت : مردان معمولا متابولیسم بالاتری نسبت به زنان دارند.

سایز بدن : بدن های بزرگتر کالری بیشتری می سوزانند.

دمای بدن : وقتی دمای بدن افزایش می یابد، متابولیسم بدن هم بیشتر می شود.

دمای محیط : قرار گرفتن در محیط های سرد، کالری بیشتری برای گرم کردن بدن می سوزاند و در نتیجه متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

مصرف کافئین : مصرف انواع محرک ها مانند کافئین باعث افزایش متابولیسم می شود.

هورمون ها : اگر هورمون های تیروئید به درستی توسط بدن تولید نشوند، متابولیسم بدن بسته به میزان هورمون ها افزایش یا کاهش می یابد.

بارداری : زنان باردار متابولیسم سریع تری دارند.

مصرف غذا : کاهش مصرف غذا، باعث کاهش متابولیسم بدن می شود.

ترکیب بدنی : عضلات کوچک تر کالری بیشتری مصرف می کنند حتی زمانیکه در حال استراحت هستید.

سطح فعالیت بدنی : فعالیت بدنی بیشتر باعث افزایش متابولیسم بدن می شود.

راه های افزایش متابولیسم بدن برای لاغری و کاهش وزن

شاید گزینه هایی در مورد متابولیسم بدن باشد که نتوانید آن ها را تغییر دهید مثل سن و جنس اما بعضی چیزهای دیگر وجود دارد که می توانید تغییر دهید تا متابولیسم را افزایش داده و به لاغری و کاهش وزن کمک کنید؛

ورزش کنید : تمرینات ورزشی با افزایش کالری مصرفی روزانه می شود، جالب است بدانید که حتی یک تمرین ساده هم متابولیسم را افزایش می دهد.

در طول روز فعالیت داشته باشید : فعالیت بدنی تنها شامل ورزش نمی شود، می توانید در طول روز بیشتر حرکت کنید؛ پیاده روی کنید، به جای آسانسور از پله استفاده کنید، باغبانی کرده و کار های خانه را انجام دهید تا کالری بیشتری بسوزانید.

عضله سازی کنید : ساخت عضله باعث افزایش کالری سوزی می شود. تمرینات قدرتی باعث ساخت عضله و افزایش کالری سوزی می شوند حتی زمانی که بدن شما در حال استراحت است.

به اندازه غذا بخورید : مصرف کالری بیش از نیاز بدن می تواند باعث افزایش وزن شود اما مصرف کالری بسیار کم هم می تواند باعث کاهش سرعت سوخت و ساز بدن شود. اطمینان حاصل کنید که کالری کافی برای حفظ سوخت و ساز سالم بدن استفاده می کنید.

منابع : verywellfit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 17 =

دکمه بازگشت به بالا