عمومی

چگونه 17 سال پیش Halo 2 صنعت بازی را تغییر داد

پس از موفقیت باورنکردنی Halo: Combat Evolved در سال 2001، بازی Halo 2 قرار بود یک ماموریت غیرممکن را انجام دهد که در نهایت صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد.

20 سال از زمان عرضه اولین بازی سری Halo می‌گذرد و نمی‌توان منکر این موضوع شد که کار استودیو بانجی در توسعه دو بازی Halo 2 و Halo: Combat Evolved صنعت بازی‌های ویدیویی را تا حد بسیار زیادی تغییر داده است. شاید بازی اول این تحول بزرگ را شروع کرده باشد اما همانقدر که بانجی برای ادامه داستان آن هیجان داشت Halo 2 نیز نقش بسیار پررنگی در این موفقیت داشته است.

مطلب پیشنهادی:راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس و اسچشم انداز نسل نهم برای مایکروسافت روشن است
راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس و اس

بازی Halo 2 اولین بار در E3 2003 به نمایش درآمد و نسخه‌های نمایشی آن با مفاهیم و مکانیک‌های خارق‌العاده‌ای از جمله کنترل کردن ماشین‌ها و سلاح‌های دوگانه، بازیکنان را به شدت هیجان زده کرد.

بازی Halo 2

با این وجود، ظاهرا تریلر آن چیزی نبوده که بانجی با موتور نهایی Halo 2 آن را ساخته و نمایش ارائه شده در ابتدا قرار بود به طور کامل حذف شود. تا پایان توسعه بازی زمان بسیار زیادی باقی مانده بود و پس از پخش آن تریلر، بانجی کاملا متوجه شده بود که برای Halo 2 باید کار زیادی انجام شود تا بازی در زمان اعلام شده (نوامبر 2004) عرضه شود.

در حالی که مشکلات زیادی سد راه توسعه آن‌ها قرار گرفته، کنسول ایکس باکس 360 نیز قرار بود در سال بعد از عرضه Halo 2 وارد بازار شود که این امر فشار زیادی برای شرکت توسعه دهنده به وجود می‌آورد تا بازی خود را قبل از کریسمس سال 2004 عرضه کند.

مطلب پیشنهادی:چطور از لپ‌تاپ به عنوان نمایشگر ایکس باکس استفاده کنیم؟از لپ‌تاپ به عنوان مانیتور پرتابل استفاده کنید
چطور از لپ‌تاپ به عنوان نمایشگر ایکس باکس استفاده کنیم؟

Halo 2: موقعیت حساس بانجی و چرخه توسعه بی رحمانه


بازی Halo 2

اصطلاح کرانچ (Crunch) که در اینجا «موقعیت حساس» یاد شده، معمولا به زمانی گفته می‌شود که افراد مجبور می‌شوند 50 ساعت در هفته یا بیشتر کار کنند و بسیاری از توسعه‌دهندگان استودیو بانجی به مدت یک سال و نیم همین کار را برای توسعه بازی Halo 2 انجام داده‌اند. بازی نه تنها وظیفه مهم دنباله Halo: Combat Evolved را به دوش می‌کشید، بلکه تا حدی از آن پیشی گرفت و چیز کاملا جدیدی را برای بازیکنان ارائه کرد.

همچنین باید توجه داشت که بانجی مجبور شده بود در ظرف مدت یک سال و نیم توسعه بازی را از صفر شروع می‌کرد. همین امر باعث شد تا شرکت مستقر در سیاتل بیش از یک سال هیچ بازی دیگری نداشته باشد و توسعه‌دهندگان تمام محتوا بازی را بدون اینکه بتوانند آن‌ها را تست کنند، ایجاد می‌کردند.

بازی Halo 2

برخی از کارمندان بانجی، برای توسعه Halo 2 مجبور بودند از صبح بسیار زود وارد دفاتر شوند و کارهای خود را تا پاسی از شب ادامه دهند و این فرآیند طی ماه‌ها ادامه پیدا می‌کرد. به گفته کریس هارنی، رهبر طراحی آن زمان استودیو بانجی، بحران Halo 2 بی‌رحمانه‌ترین چرخه توسعه‌ای بود که شرکت تا آن موقع پشت سر گذاشت.

مطلب پیشنهادی:پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بخریم یا دیره؟بریم واسه PS5 و Xbox جدید؟
پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بخریم یا دیره؟

بازی Halo 2 تجربه چند نفره آنلاین صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد، هرچند بانجی در مواقعی از کار خود احساس می‌کرد که این ویژگی در بازی نهایی ارائه نخواهد شد. همچنین داستان بازی نیز بر اساس برنامه ریزی‌های اولیه این استودیو ساخته شده بود و پایان ناگهانی آن به دلیل محدودیت زمانی چرخه توسعه بوده است. البته پس از موقعیت بسیار حساس Halo 2، بانجی به یک سازمان کارآمدتر تبدیل شد و توانست برخی قطعات گم شده از داستان Halo 2 را در Halo 3 ارائه کند.

نبرد توسعه‌دهندگان بانجی علیه مشکل بزرگی به نام کرانچ بلافاصله پس از Halo 2 پایان نیافت و تا زمان انتشار اولین بازی Destiny ادامه پیدا کرد، اما پس از عرضه Destiny 2 به پایان رسید. از آن زمان تاکنون، بحران کرانچ بیشتر به یک انتخاب شخصی برای توسعه‌دهندگان تبدیل شده است. در واقع بانجی از اتفاق 17 سال پیش خود درس گرفت و متعهد شد که دیگر این روش را تکرار نکند. بنابراین Halo 2 نه تنها استانداردهای گیم پلی زمان خود را تغییر داد، بلکه اهمیت چرخه‌های توسعه سالم را نیز برای تمام صنعت برجسته کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =

دکمه بازگشت به بالا