عمومی

بازیسازان بزرگ صنعت بازی در مورد GTA چه میگویند

زمانی که بازی GTA 3 در اکتبر 2001 عرضه شد، دنیا و صنعت بازی به شکل امروزی خود نبود. Grand Theft Auto III زمانی منتشر شد که هنوز «دیسک بلوری» یا «فیسبوک» وجود نداشتند اما انقلاب بزرگی در صنعت بازی‌سازی به وجود آورد.

اکنون بیست سال از زمان عرضه بازی گذشته است و از آن زمان تاکنون توجه بسیاری از افراد به سمت صنعت بازی جلب شده است. از طرفی دیگر توسعه‌دهندگان پس از این «رویداد بزرگ» به سمت استفاده از رویکردهای نوآورانه تشویق شدند. در ادامه این مطلب از ، نظر استودیوهای توسعه‌دهنده دیگری مانند کپکام، اینسامنیاک گیمز، استودیو بند و رِمِدی را درباره بازی GTA 3 مرور می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی:10 حقیقت جالب از سری Max Payneاز موش‌های مسلح تا پایان مخفی نسخه دوم
10 حقیقت جالب از سری Max Payne


بازی GTA 3

برایان هستینگز، رئیس بخش استراتژی خلاقانه اینسامنیاک گیمز که بازی‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man و Ratchet & Clank: Rift Apart را در کارنامه خود دارد، عنوان می‌کند:

GTA 3 توانست دیدگاه من نسبت به مواردی که بازی‌ها را سرگرم‌کننده می‌کند، تغییر دهد. بازی‌ها همیشه در مورد پرش، کشتن دشمنان، حل پازل‌ها و انجام وظایفی که طراح بازی برای شما تعیین کرده، بوده‌اند اما GTA 3 اولین بازی بود که در آن واقعا کار سرگرم‌کننده خود را انجام می‌دادید. همین موضوع باعث شد تا در بازی Ratchet & Clank کاوش و استفاده از ابزارهای نامحدود و سلاح می‌تواند به بازیکنان این امکان را بدهد که سرگرمی خود را پیدا کنند و به شیوه‌های خلاقانه خود به گیم‌پلی نزدیک شوند.


بازی GTA 3

هیده‌آکی ایتسونو، کارگردان استودیو کپکام که نام بزرگی مانند Devil May Cry را به یاد می‌آورد درباره Grand Theft Auto III می‌گوید:

GTA 3 یک بازی با درجه آزادی شگفت‌انگیز بود و در زمانی منتشر شد که ما در تلاش برای ساخت یک بازی تک مسیره با قابلیت‌های پلی استیشن 2 بودیم. من تحت تاثیر نحوه ساخت بازی قرار گرفتم. بازی به جای محدود کردن گیم پلی برای جلوگیری از هر اشکال احتمالی که ممکن بود رخ دهد، واقعیت‌هایی را که با یک مفهوم جهان باز همراه بود، در آغوش کشید. نسخه ژاپنی بازی توسط کپکام منتشر شد و به یاد دارم که می‌گفتم «از بودن در کنار آن‌ها خوشحالم.»

کپکام از سال 2003 تاکنون تمام بازی‌های سری GTA را در ژاپن منتشر کرده است.


بازی GTA 3

تارا سندرز رئیس استودیو «پلی استیشن لندن» که تاکنون بازی‌های خاصی مانند SingStar یا Blood & Truth برای هدست واقعیت مجازی را عرضه کرده است، درباره بازی راکستار می‌گوید:من با بازی‌های دو بعدی Side-Scrolling بزرگ شده‌ام که در آن‌ها باید مسیر مشخصی را از نقطه A تا نقطه B بروید که با کمی آزمون و خطا قابل حل بود. چیزی که از بازی GTA 3 بیشتر به چشم من آمد، آزادی آن بود که به شما اجازه می‌داد تا در دنیای بازی که بسیار فوق‌العاده بود، همانطور که می‌خواهید بازی کنید.

مطلب پیشنهادی:ویجی‌لاگ: ریمستر یا ریمیک سری GTA 3 و انتظاراتی که داریمسی جی قراره برگرده؟!
ویجی‌لاگ: ریمستر یا ریمیک سری GTA 3 و انتظاراتی که داریم
مطلب پیشنهادی:ویجی‌لاگ: چطوری در GTA V پلیس شویم؟در آن سوی قانون
ویجی‌لاگ: چطوری در GTA V پلیس شویم؟

تا از ماشین پیاده نشوید پیشرفت نخواهید کرد. به صورت یکپارچه در حال رانندگی، دویدن در شهر ورود به ساختمان‌های دیگر هستید تا با همان سرعتی که می‌خواهید به هدف بعدی خود برسید. از برخی جهات آزادی بازی بسیار زیاد بود، اما توانایی انجام آن به چند روش هیچوقت برای من خسته کننده نشد. این احتمالا یکی از اولین تغییرات عمده در طراحی بازی و خودگردانی محسوب می‌شود.

GTA 3 احتمالا یکی از اولین تغییرات عمده در طراحی بازی و خودگردانی محسوب می‌شود.

تارا سندرز رئیس استودیو «پلی استیشن لندن»


بازی GTA 3

سال 2001 علاوه بر GTA 3 بازی بزرگی دیگری از استودیو رمدی انترتینمنت منتشر شده بود که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. بله! Max Payne و GTA 3 در یک سال منتشر شده‌اند. «میکائیل کاسورینن» کارگردان بازی Control درباره GTA 3 می‌گوید:

به یاد می‌آوردم که در اوایل نوامبر 2001 وارد دفاتر رمدی شدم. هیجان زده و کمی مضطرب بودم چون اولین روز کارم بود. اولین چیزی که دیدم گروهی از مردم دور یک تلویزیون بود. برخی از آن‌های در حال خندیدن بودند و برخی دیگر خیره به جایی و ساکت. آن‌ها در حال بازی کردن GTA 3 بودند. بازی بحث برانگیز، غیرمنتظره و به شدت سرگرم‌کننده بود و خارج شدن از آن کار بسیار سختی بود.

یک تغییر ساختاری در صنعت بازی که زمینه‌های حرفه من را فراهم کرد و تا به امروز روی آن تاثیرگذار بوده است.

مطلب پیشنهادی:ده بازی نوستالژیک که همچنان جذاب هستندنوستالژیک اما قابل بازی
ده بازی نوستالژیک که همچنان جذاب هستند


بازی GTA 3

نظر یویا توکودا کارگردان بازی جهان باز و اکشن نقش‌آفرینی Monster Hunter World کپکام این است که:

GTA 3 حس شگفت‌انگیز غوطه‌وری را به من نشان داد که با انجام کارهای آزادانه و واکنش جهان بازی نسبت به کارهای ما به وجود آمد. اکنون طراحی بازی متمرکز بر غوطه‌وری به یکی از استانداردهای اصلی بازی‌های AAA تبدیل شده است. بازی GTA 3 این استاندارد را تعیین کرد و من مطمئن هستم که در سال‌های آینده نیز بر سازندگان تاثیرگذار خواهد بود.

به ندرت پیش می‌آید که یک بازی دیدگاه شما را نسبت به یک صنعت تغییر دهد. GTA 3 همان بازی بود.

رون آلن کارگردان استودیو بند


بازی GTA 3

رون آلن کارگردان استودیو بند که بیشتر ما آن را با بازی Days Gone می‌شناسیم درباره GTA 3 عنوان می‌کند:

یادم می‌آید که در جریان تور مطبوعاتی بازی Syphon Filter 3 درباره GTA 3 اطلاعاتی کسب کردم. به قدری هیاهو اطراف بازی زیاد بود که انجام چنین کاری غیرممکن است! اما کاملا اشتباه بود. کارهایی که در بازی می‌توانستید انجام دهید را نمی‌توانستم باور کنم و دید ما را به سمت موارد امکان پذیر باز کرد.

به ندرت پیش می‌آید که یک بازی دیدگاه شما را نسبت به یک صنعت تغییر دهد. GTA 3 همان بازی بود.

مطلب پیشنهادی:تاپ 10: برترین بازی‌های ممنوعه در دنیا – از PUBG تا GTAخشونت، برهنگی و سیاست
تاپ 10: برترین بازی‌های ممنوعه در دنیا – از PUBG تا GTA


بازی GTA 3

استودیو انگلیسی Media Molecule سال 2006 یعنی پنج سال پس از عرضه بازی GTA 3 تاسیس شد و تاکنون بازی‌هایی مانند LittleBigPlanet را عرضه کرده است. ریچارد فرانکه، طراح اصلی این استودیو می‌گوید:

GTA III ذهن من را متحیر کرد زیرا یک جهش کوانتومی در طراحی بازی‌های ویدیویی بود. این بازی استانداری را برای زندگی در جهانی باز و پر از سیستم‌های مرحله‌ای ایجاد کرد که با کار کردن در کنار یکدیگر دنیای نوظهوری پر از امکاناتی را ارائه می‌کند.


بازی GTA 3

فایراسپرایت نیز استودیو تازه تاسیس دیگری است که کار خود را از سال 2012 و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های پلی استیشن شروع کرد. استیو واکر، مدیر فنی این استودیو درباره بازی GTA 3 می‌گوید:

GTA III به طور واقعی درک من از کاری که یک تیم بزرگ می‌تواند با چشم‌انداز فنی قدرتمندی به دست آورد را باز کرد. استفاده از چنین دنیای باز دقیقی یک جهش بسیار بزرگ و رو به جلو بود، همچنین شاهد فناوری‌های فیزیک بودیم که به روش درخشان مختلفی بازی هدایت می‌کردند. چنین لایه‌بندی با موسیقی، طنز و آزادی خالش GTA 3 را در بین بهترین بازی‌های تمام دوران قرار داده است.


بازی GTA 3

دینگا باکابا، کارگردان استودیو فرانسوی آرکین استودیوز که بازی‌های خوبی مانند Deathloop و Dishonored را در کارنامه دارد نیز درباره GTA 3 و تاثیر آن توضیح می‌دهد:

مقیاس یا آزادی بازی نبود که من را تحت تاثیر قرار داد، چون قبلا با بازی The Elder Scrolls II: Daggerfall طعم آن را چشیده بودم. در عوض من یک گروه سه نفره از دوستانم داشتم که زمان زیادی را صرف بازی کردن می‌کردیم. زمانی که GTA 3 منتشر شد، تمام وقت روز را می‌توانستیم صرف آن کنیم. موضوع این است که ما هیچ ماموریت داستانی یا فرعی انجام نمی‌دادیم و روزها و هفته‌ها و شاید ماه‌ها در حال به هم ریختن هر بودیم، برای خودمان داستان تعریف می‌کردیم و به روش‌های خاص خودمان نسبت به اتفاقات دنیا واکنش نشان می‌دادیم. جادویی‌ترین نکته بازی این است که توجه افراد دیگری خارج از گروه ما را نیز جلب می‌کرد، آن‌ها بازی نمی‌کردند اما درخواست داشتند تا ما کارهای دیگری را امتحان کنیم.

این تجربه دید من را نسبت به قدرت گیم پلی و داستان‌های نوظهور باز کرد.

مطلب پیشنهادی:ده بازی نوستالژیک که همچنان جذاب هستند – قسمت دومنوستالژی‌های فراموش نشدنی!
ده بازی نوستالژیک که همچنان جذاب هستند – قسمت دوم

چگونه این بازی را روی پلی استیشن 2 ساخته‌اند؟

کوشی ناکانیشی کارگردان کپکام


بازی GTA 3

در انتها نیز کوشی ناکانیشی کارگردان و کازوهیرو سوچیا تهیه‌کننده کپکام نظرات خود را درباره بازی GTA 3 عنوان می‌کنند. ناکانیشی می‌گوید:

در زمان عرضه بازی، هنوز به کپکام نپیوسته بودم و پروژه‌ای را برای یک ناشر آمریکایی ارائه می‌کردم. قصد داشتم بازی بسازم که دنیای بازی Tenchu را گسترده می‌کند اما GTA 3 از آن نیز بسیار فراتر رفت.

به یاد می‌آوردم که در آن زمان فکر می‌کردم «چگونه این بازی را روی پلی استیشن 2 ساخته‌اند؟» نه تنها از نظر گیم‌پلی، بلکه از نقطه نظر فنی نیز انجام چنین کاری بسیار دشوار است. در پاسخ به توسعه بازی‌های جهان باز بعدی، تصمیم گرفتم دقیقا برعکس عمل کنم و یک بازی ترسناک کوچک، باریک و متراکم بسازم که Resident Evil 7 متولد شد. بنابراین Resident Evil 7 نیز از GTA 3 تاثیر گرفته است.

مطلب پیشنهادی:بررسی بازی The Great Ace Attorney Chronicles – تحقق رویای وکالت در یک بازی ویدیوییمن اعتراض دارم آقای قاضی!
بررسی بازی The Great Ace Attorney Chronicles – تحقق رویای وکالت در یک بازی ویدیویی

بازی GTA 3

سوچیا نیز درباره GTA 3 عنوان می‌کند:

زمانی که هنوز جوان بودم و مفهوم جهان باز ساخته نشده بود، توسعه‌دهندگان ارشد اغلب می‌گفتند که «اگر به دنبال بازی هستید که به شما اجازه انجام هر کاری را می‌دهد، در نهایت به بازی خواهید رسید که به شما اجازه انجام هیچ کاری را نمی‌دهد.» این هشداری بود که فاصله بین ایده‌آل و واقعیت را یادآوری می‌کرد.

اما زمانی که GTA 3 منتشر شد، به یاد می‌آورد که از وجود این واقعیت که در این بازی می‌توان همه کار را انجام داد و بسیار سرگرم‌کننده است، شوکه شدم.

مطلب پیشنهادی:10 ویژگی مورد انتظار در GTA VI
10 ویژگی مورد انتظار در GTA VI


آیا برای بازدید مجدد از لیبرتی سیتی، وایس سیتی و سن آندریاس آماده هستید یا برای اولین بار آن‌ها را تجربه خواهید کرد؟ ریمستر سه گانه GTA یا همان Grand Theft Auto: The Trilogy — The Definitive Edition launches در 11 نوامبر یعنی همین پنجشنبه باری پلی استیشن 4 و 5 عرضه می‌شود. پیش از این در مطلب مفصل دیگری تحت عنوان «هر آن‌چه که باید از ریمستر سه‌گانه GTA بدانید» تمام نکات قابل توجه این بازی را مرور کرده بودیم.


(1) بازی GTA همه راز و رمزهای بزرگترین بازی تاریخ گیکیطور
23102019 جی تی ای 1 Grand Theft Auto. در سال 1996، بازی به نام RacenChase معرفی شد که قرار بود برای کنسول کامادور منتشر شود و سازندگان بازی اعلام کردند که این عنوان قرار است یکی از متفاوتترین و تابوشکنترین عناوین بین بازیهای ویدیویی باشد که به راحتی جریانی تازه و جدید را در صنعت بازی


(2) مروری بر سری بازی های GTA از ابتدا تاکنون پلازامگ
31052020 سری بازی های Grand Theft Auto یا به اختصار GTA در سبک اکشن ماجراجویانه هستند که برای اولین بار در سال 1997 توسط دیوید جونز David Jones و مایک دیلی Mike Dailly ساخته شد. بعدها این عنوان زیر نظر برادران دن و سم هوسر Dan و Sam Houser، لزلی بنزیس Leslie Benzies و آرون گاربت Aaron Garbut توسعه یافت.


(3) تغییرات بازی GTA یا Grand Theft Auto در گذر زمان دیجی
Grand Theft Auto III عرضه شده در سال 2001 Grand Theft Auto Vice City عرضه شده در سال 2002 Grand Theft Auto San Andreas عرضه شده در سال 2004 Grand Theft Auto Liberty City Stories عرضه شده در سال 2005 Grand Theft Auto Vice City Stories عرضه شده در سال 2006 Grand Theft Auto IV عرضه شده در سال 2008 Grand Theft Auto Chinatown Wars عرضه شده در سال 2009


(4) ده برتر برترین بازیسازهای عرصهی بازیهای ویدئویی
افراد نامی و تاثیر گذار در این صنعت بسیار زیادند،شاید بشه فقط با بزرگان بخش های مختلف سری فاینال فانتزی یه ده برتر درست کرد،بقیه شرکتا و استودیو ها بمانند.ولی ده برتر خوبی بود.تشکر


(5) حقایق بازی GTA V 50 حقیقت که مغزتان را منفجر میکند
09092020 در این مقاله 50 مورد از حقایق بازی GTA V و نکات ریز اما مهم این بازی را به شما میگوییم که با خواندن آنها مغزتان منفجر میشود و San Andreas را به فضایی خارقالعاده و باورپذیر تبدیل میکند.


(6) نوجوانانی که در اتاقخوابشان بازی ساختند نگاهی به
این پدیده نمونهی بارز صنعتی خانگی Cottage Industry بود، طوری که بازیسازان اولیه در آشپزخانهی خانهیشان کاست بازیها را در پاکت میگذاشتند. اما این پدیده خیلی سریع رشد کرد، خصوصا وقتی فروشگاههای زنجیرهای بزرگی مثل دابلیو. اچ. اسمیتز WH Smiths و بوتز Boots هم بازی


(7) 25 اتفاق بزرگ تاریخ بازیهای ویدیویی که این صنعت را شکل
این بازیها با الهام از بازیهای ماجرایی متنمحور مثل غار بزرگ Colossal Cave، که منبع الهام آن آن غاری بزرگ در کنتاکی بود، ساخته شده بودند. اولین بازی امیودی را روی ترابشا Roy Trubshaw، اهل انگلستان، در سال 1978 برای یک کامپیوتر مینفریم بزرگ طراحی کرد.


(8) 15 بازیساز افسانه ای که صنعت بازی را متحول کردند
15 بازیساز افسانه ای که صنعت بازی را متحول کردند. در ادامه با 15 بازیساز اسطورهای که ستونهای اصلی صنعت بازیسازی را بنا نهادند، آشنا خواهیم شد. سایت زومجی شاید شما وقتی از یک بازی خاص لذت میبرید، اولین چیزی که در مورد سازندگان آن میگویید، اسم شرکت یا استودیو سازنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا