عمومی

بررسی بازی Encased لنگهکفش در بیابان

داستان‌گویی در بازی‌های ویدیویی همواره در حال پیشرفت و تکامل بوده است. تسلط نویسنده‌ها روی بازی‌ها به مرور زمان بیشتر شده و کاری کرده تا حالا در سال 2021، شاهد نوآوری‌های عجیبی در قصه‌گویی باشیم. اسم‌های بزرگی در سال‌های اخیر تلاش برای قصه‌گویی پیچیده‌ داشته‌اند که حالا مواجه شدن با یک بازی جدیدِ جمع و جور به نام Encased که در همین مسیر قدم گذاشته، دست کمی از واژه شگفت‌انگیز ندارد. با بررسی از بازی Encased همراه باشید.

قبل از هر چیزی، آن‌چه که Encased را نسبت به بازی‌های دیگر این ژانر متفاوت می‌کند، ایده‌های جدید است. با این که بازی‌های بزرگی منبع الهام سازنده‌ها بوده‌اند و ژانر نقش‌آفرینی کلاسیک سال‌هاست دست‌نخورده باقی مانده، اما Encased تلاشی برای روی میز آوردن ایده‌های جدید است. با این که بازی هیچ نکته جاه‌طلبانه‌ای ندارد، اما به شخصه برای من حس و حال غریبی داشت. بعد از تجربه عناوین بزرگ و غول‌های نقش‌آفرینی سال گذشته مثل Disco Elysium و Wasteland 3، حالا Encased شبیه به یک بازی گذریِ کوتاه، اما پر از خوش‌ذوقی است.

بگذارید با چندگانه بودن و گستردگی بازی شروع کنیم. با این که موضوع بحث، یک بازی جمع و جور و 30 دلاری است، بازی Encased سعی کرده تا از لحاظ تنوع کلاس‌ها و فکشن‌ها تکلیف خودش را با دیگر بازی‌ها مشخص کند. با این که ژانر نقش‌آفرینی کلاسیک یکی از ثابت‌ترین ژانرهای از لحاظ تغییر در طول زمان است، اما عجیب است که چطور یک بازی کوچک فرات از انتظار ظاهر می‌شود و سعی می‌کند تا چیز بیشتری را ارائه دهد.

فضاسازی بازی در نوع خود خاص و منحصر به فرد است. داستان جایی در یک دنیای موازی در دهه 70 میلادی جریان دارد. در این بین مثل تمام نقش‌آفرینی‌های کلاسیک (بخوانید تاثیرگرفته از فال‌آوت!) قصه در مورد یک دنیای پساخرالزمانی است. دنیایی که سازنده‌ها برای طراحی آن زحمت زیادی کشیده‌اند و به جزئیات توجه زیادی کرده‌اند. بخش مهمی از هویت نقش‌آفرینی‌های تاثیرگذار چند سال گذشته، ارتباط مخاطب با دنیای آن بازی بوده است. بازی‌هایی مثل Disco Elysium سعی کرده بودند تا این شرایط را فراهم کنند که مخاطب بنا به میزانی که می‌خواهد، با دنیای اطراف در ارتباط بماند. این سیستمی است که در Encased هم پیاده شده و بخشی از هویت بازی به عنوان یک اثر نقش‌آفرینی مبتنی بر انتخاب‌های مخاطب است.


  • امتیاز کاربران

    7 ratings6.4/10

  • ژانر

    نقش آفرینی
  • تاریخ انتشار
    16 شهریور 1400
  • پلتفرم‌ها

    پی‌سی
  • ناشر بازی

    Koch Media
  • سازنده

    Dark Crystal Games
  • درجه سنی بازی
    مناسب برای بزرگسالان

ایده اصلی Encased بازی کردن به انتخاب مخاطب است. ایده‌ای که گفتن آن آسان است، اما پیاده‌ کردنش اصلا! بازی سعی کرده تا با روش‌های مختلفی، دست هر بازیکنی را برای پیش‌برد قصه باز بذارد. از مخاطبی که درگیری و به ثمر نشاندن حرفش را به هر چیزی ترجیح می‌دهد گرفته تا مخاطبی که ترجیح می‌دهد با حرف، همه چیز را به نفع خودش تغییر داده. البته که محدودیت‌های بازی در این زمینه بیشتر از هر جای دیگری حس می‌شود، اما به طور کلی روش‌های مختلفی برای انجام ماموریت‌ها، به خصوص ماموریت‌های فرعی وجود دارد.

ایده کلی بازی حداقل در ساعات ابتدایی بسیار جذاب و منحصر به فرد است. ایده‌ای که مشخصا در از سوی افرادی پیاده‌سای شده که خودشان به سیستم نقش‌آفرینی‌های کلاسیک مسلط هستند و به جزئیات به شکل وسواس‌گونه‌ای نگاه می‌کنند. نکات جذاب زیادی در مورد بازی وجود دارد که می‌تواند Encased را به همان عنوانی تبدیل کند که دنیایی زنده، پویا اما محدود دارد. دنیایی که آزادی عمل بالایی به مخاطب می‌دهد و صرفا در بعضی از بخش‌ها مثل مبارزات یا ریتم گاها ضعف‌هایش مشخص می‌شود.

اگر دنبال یک نقش‌آفرینی کلاسیک با دنیایی شبیه به نقش‌آفرینی‌های کلان مثل فال‌آوت هستید، بازی Encased می‌تواند با قصه‌گویی جذاب و روش‌های مختلفی که برای انجام مراحل پیش رویتان می‌گذارد، یکی از گزینه‌های روی میز باشد.

خلاصه بگم که…

Encased بازی متفاوتی در ژانر نقش‌آفرینی محسوب می‌شود که از بازی‌های بزرگی مثل Wasteland 3 و Disco Elysium برای نوآوری الگو می‌گیرد و کماکان به ریشه‌های ژانر پایبند است.

می‌خرمش

اگر خوره نقش‌آفرینی‌های کلاسیک هستید، دنیاهای آخرالزمانی را دوست دارید و البته بازی را در تخفیف خوبی پیدا کردید، پیشنهاد می‌کنیم پتانسیل‌های Encased را دست کم نگیرید.

نمی‌خرمش

Encased ایده‌های جذابی دارد اما در نهایت یک بازی جمع و جور است که خیلی نمی‌توان انتظار اجرای قدرتمند را در بخش‌هایی مثل مبارزات داشت.


  • امتیاز 70
  • امتیاز کاربران

    7 ratings6.4/10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا