عمومی

10 بازی برتر که که از رمانهای ادبی اقتباس کردهاند

در طول چندسال اخیر، رمان‌ها و داستان‌های ادبی، تاثیر بسیاری در روند ساخت بازی‌های ویدیویی داشته‌‌اند. بطوری‌که بسیاری از عناوین بزرگ، داستان‌هایشان را با اقتباس از همین داستان‌ها، روایت می‌کنند. الهام گرفتن از داستان‌های ادبی، به هیچ عنوان موضوعی غیرمعمول نیست! توسعه دهندگان بسیاری برای جذابیت هرچه بیشتر بازی‌هایشان، سری به دنیای رمان‌های فانتزی و داستان‌های کوتاه می‌زنند. این تکنینک داستان‌سرایی بقدری جذاب است که حتی پای استودیوهای بازی‌سازی بزرگ را نیز، به این میدان باز کرده.

با این‌حال از ابتدای قرن، توسعه دهندگان بیشتری به سمت داستان‌های فانتزی کشیده شده و پای رمان‌های ادبی را به بازی‌هایشان باز کرده‌اند. عناوینی که برخی از آن‌ها به موفقیت‌های بسیاری نیز دست پیدا کردند و شروع کننده نسلی جدید از بازی‌های ویدیویی بوده‌اند. همراه باشید تا باهم سری به دنیای جذاب این بازی‌ها بزنیم و پای داستان‌های ادبی را به دنیای‌ بازی‌های ویدیویی باز کنیم.

The Witcher


نسخه سوم فرنچایز The Witcher راه دو نسخه قبلی این مجموعه را ادامه داد و استودیوی CD Projekt را به موفقیتی بزرگ رساند. شاید عجیب باشد، اما نسخه سوم مجموعه به قدری جذاب ساخته شده بود که عملا موفقیت‌های قبلی این فرنچایز را نادیده می‌گرفت و داستان موفقیت خودش را دنبال می‌کرد.

علی‌رغم پتانسیل‌های بالای نسخه سوم، عمده دلیلی که این بازی را جذاب می‌کرد؛ داستان فوق‌العاده آن بود. داستان بازی براساس رمانی فانتزی به همین نام روایت می‌شد که توسط Andrzej Sapkowski نوشته و به بیش از 37 زبان دنیا ترجمه شده است. در طی این چندسال، افراد بسیاری به داستان‌های آندره ساپکوفسکی علاقه‌مند شدند و آثار متعددی را منتشر کردند. جذابیت داستان‌های آندره ساپکوفسکی به قدری بود که علاوه بر استودیوی CD Projekt، نتفلیکس نیز دست به کار شد و سریالی بر اساس همین داستان‌ها و با محوریت شخصیت‌های بازی The Witcher ساخت.

I Have No Mouth, And I Must Scream


اگر علاقه‌مند به دنیای بازی‌های ماجراجویی کلاسیک باشید، حتما نام بازی I Have No Mouth, And I Must Scream را شنیده‌اید. بازی I Have No Mouth, And I Must Scream در سال 1995 انتشار پیدا کرد و تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی در آن زمان شد. اما با این‌‌حال، به دلیل گذشت سال‌ها از انتشار بازی؛ متاسفانه بسیاری از گیرهای امروزی آن را نمی‌شناسند.

داستان بازی بر اساس رمانی علمی – تخیلی با همین نام که در سال 1967 توسط Harlan Ellison نوشته شده است؛ روایت می‌شود. داستان I Have No Mouth, And I Must Scream جایی در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. هوش مصنوعی، نسل انسان‌ها را بطور کامل از بین برده است و تنها افراد معدود باقی مانده؛ تحت شکنجه‌های شدید روحی – روانی این هوش مصنوعی هستند. I Have No Mouth, And I Must Scream بیش از آنکه یک بازی ویدیویی باشد، یک داستان تاریک روانشناسی شناختی که تاریک‌ترین و عمیق‌ترین مولفه‌های انسان‌ها را به چالش می‌کشد.


خرید تیشرت طرح The Witcher 3: Wild Hunt

Middle-Earth: Shadow of Mordor


تاکنون بازی‌های بسیاری براساس آثار J. R. R. Tolkien ساخته شده‌اند. اگرچه بسیاری از این بازی‌ها، هرگز به اندازه‌ای که باید خوب نبوده‌اند؛ اما در بین آن‌ها Middle-earth: Shadow of Mordor به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرد. موفقیتی که در کنار داستان زیبا و مکانیزم‌های رزمی جذاب، Middle-earth: Shadow of Mordor را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های اکشن – ماجراجویی، آن دوران می‌کرد.

داستان بازی بر اساس داستان‌های تالکین روایت می‌شود و به خوبی اتمسفر، رمان‌های تالکین را باز‌سازی کرده‌ است. Middle-earth: Shadow of Mordor حتی پایش را فراتر می‌گذارد و پای شخصیت‌های اصلی داستان‌هایش را نیز به دنیای بازی، باز کرده و تجربه این بازی را چندین برابر بهتر می‌کند.

BioShock


Ayn Rand نویسنده و فیلسوف آمریکایی – روسی بود که آثار آن، الهام‌بخش بسیاری از بازی‌های ویدیویی و آثار سینمایی شد؛ اما مهم‌ترین آن‌ها مربوط به فرنچایز جذاب BioShock می‌شود. فرنچایز بایوشاکیک فرنچایز آینده ‌نگرانه – فانتزی بود که توسط استودیوی 2K Games برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد و با ترکیب المان‌های شوتر اول شخص و نقش آفرینی، تلاش کرد که تجربه‌ای جذاب باشد. تلاشی که با نقدهای خوب طرفداران مواجه شد و این فرنچایز را تبدیل به یکی از بهترین فرنچایز‌های تاریخ کرد.

داستان فرنچایز بایوشاک با تمی فانتزی دنبال می‌شد و المان‌هایی از دو کتاب The Fountainhead و Atlas Shrugged که توسط آین رند نوشته شده‌اند؛ در روند داستان‌سرایی بازی تاثیر بسیاری داشته‌اند و حسی دوست داشتنی به بازی بخشیده‌اند.


خرید کتاب «مترو 2033»
خرید کتاب «مترو 2034»

Metro 2033


وقتی بازی Metro 2033 توسط استودیوی بازی‌سازی 4A Games در سال 2010 عرضه شد؛ با نقدهای بسیاری خوبی مواجه شد. نقدهایی که توسعه دهندگان Metro 2033 را به آینده این فرنچایز امیدوار می‌کرد. داستان بازی برگفته از رمانی علمی – تخیلی به همین نام است که توسط نویسنده روسی، Dmitry Glukhovsky در سال 2005 نوشته شده.

رمان دیمیتری گلوخوفسکی تمام اتفاقات داستان بازی را پیش می‌برد و حتی دیگر آثار او نیز، همچنان تاثیر خودشان بر روی فرنچایز Metro حفظ کرده‌اند و الهام گرفته از آن هستند. دیمیتری گلوخوفسکی حتی به صورت رسمی در ساخت نسخه اول فرنچایز مترو با توسعه دهندگان 4A Games همکاری کرد و در روند نگارش داستان Metro: Last Light به تیم 4A Games کمک بسیاری کرد. کمک‌هایی که در نهایت باعث خلق یکی از بهترین فرنچایز چندسال اخیر شد.

The Godfather


موضوع درباره بازی The Godfather کمی متفاوت‌تر از دیگر عناوین این لیست است. بازی The Godfather بیش از آنکه از رمانش الهام گرفته شده باشد، با اقتباس از مجموعه سینمایی The Godfather ساخته شده است. اما با این‌حال نمی‌توان تاثیر رمان The Godfather را در ساخت این بازی نادیده گرفت. استودیوی EA با ساخت بازی The Godfather به خوبی اتمسفر داستان‌های Mario Puzo را بازسازی کرد.

داستان بازی پدرخوانده با جزئیاتی تمام و فضاسازی خارق‌العاده‌ای روایت می‌شود و تمامی اتفاقات مربوط به داستان مایکل کورلئونه به بهترین نحوه شکل گرفته است. داستان فوق‌العاده بازی و مکانیزم‌های گیم پلی بازی The Godfather همگی دست به دست هم دادند تا این بازی تبدیل به یکی از بهترین کلون‌های GTA در زمان خودش شود و باید به الکترونیک آرتز بابت ساخت چنین عنوانی تبریک گفت.


خرید لیوان چوبی طرح The Godfather

Dynasty Warriors


بسیاری از داستان‌های بازی‌های فرنچایز Dynasty Warriors براساس رمان قدیمی Romance of the Three Kingdoms نوشته Luo Guanzhong نویسنده چینی قرن چهاردهم؛ روایت می‌شوند. داستان Romance of the Three Kingdoms از جمله 4 رمان کلاسیک برتر ادبیات چین شناخته می‌شود و داستان اتحاد و شکل‌گیری دوباره امپراطوری چین را روایت می‌کند و داستان فرنچایز Dynasty Warriors جایی در بین همین اتفاقات رقم می‌خورد.

Dynasty Warriors تلاش می‌کند که در روایت داستان خودش، پای شخصیت‌های تاریخی چین را به بازی باز کند و اکثر شخصیت‌های رمان؛ در داستان بازی نیز نقش دارند. از طرفی المان‌های فانتزی نیز تاثیر بسیاری در گیم‌پلی بازی دارند. اگرچه Dynasty Warriors تلاش می‌کند که ترکیبی منطقی از رویدادهای تاریخی و المان‌های فانتزی باشد؛ اما باید قبول کرد Dynasty Warriors گاهی اوقات پیاز داغ برخی از شخصیت‌های بازی را زیاد می‌کند. اما با این‌حال؛ فرنچایز Dynasty Warriors یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که هرکسی باید تجربه کند.

Assassin’s Creed


فرنچایز Assassin’s Creed حالا دیگر داستان‌های خودش را دارد. اما زمانی که نوبت به ساخت اولین بازی این فرنچایز رسیده بود، توسعه دهندگان؛ عمدتا از آثار نویسنده اسلوونیایی Vladimir Bartol برای الهام گرفتن داستان‌هایشان؛ استفاده می‌کردند. Vladimir Bartol در سال 1938 با انتشار رمان الموت داستان گروه حشاشین‌ها را روایت می‌کرد و نام رمانش؛براساس قلعه‌ای واقع در استان قزوین در ایران بود.

قسمت‌های بزرگی از رمان ولادمیر بارتول براساس رویدادهای تاریخی بود و همین موضوع تبدیل به عنصر اصلی شکل دهنده داستان‌های فرنچایز اساسینز کرید شده بود. از طرفی جمله معروف شخصیت‌های فرنچایز Assassin’s Creed یعنی؛ Nothing is true, everything is permitted نیز از همین رمان الهام گرفته شده است و با کمی تغییر؛ در روند بازی تاثیر می‌گذارد.


خرید هودی طرح Assassin’s Creed

Tom Clancy’s Rainbow Six


تا آنجایی که نویسندگان می‌گویند؛ Tom Clancy تاثیر بسیاری بر صنعت بازی‌های ویدیویی داشته است. بازی‌های ویدیویی بسیاری با اقتباس از آثار تام کلنسی ساخته شده‌اند و تعداد بسیاری از رمان‌های او، جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند. با تمام این توضیحات؛ شاید معروف‌ترین این بازی‌ها، مجموعه Rainbow Six باشد که در طول سال‌های گذشته به محبوبیت باور نکردنی دست پیدا کرده است.

وقتی صحبت از عناوین جاسوسی و نظامی می‌شود، کمتر کسی می‌تواند تاثیر بازی Tom Clancy’s Rainbow Six را نادیده بگیرد. این بازی‌؛ سال‌هاست که تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های شوتر شده است و بی‌صبرانه باید منتظر نمایش Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction بو که قرار است اوایل سال 2022 برای کنسول‌های نسل نهمی انتشار پیدا کند.

Parasite Eve


اجازه دهید که لیستمان را با عنوانی کلاسیک از استودیوی Square Enix پایان دهیم. فرنچایز کلاسیک Parasite Eve که با المان‌های وحشت – بقا دنبال می‌شود؛ نه تنها اقتباسی از یک رمان، بلکه یک دنباله مستقیم از آن است. این فرنچایز برگرفته از رمانی ژاپنی به همین نام است که در سال 1995 توسط Hideaki Sena نوشته شد و تبدیل به عنصر اصلی فرنچایز جذاب Parasite Eve شده.

مانند دیگر بازی‌ها؛ Parasite Eve داستانی زیبا و مکانیزم‌های جذابی داشت. المان‌هایی که در آن زمان؛ این بازی جلوتر از زمان خودش برده بودند و استودیوی Square Enix یک عنوان شاهکار را ساخته بود. رمان Parasite Eve بقدری طرفدار پیدا کرد که حتی فیلمی به همین نام و با اقتباس از رمان Parasite Eve ساخته شد و علی‌رغم اکران محدود آن در ژاپن؛ فروشی بیش از یک میلیون دلار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا