بخش تنظیم خانوادهعمومیمقالات پزشکی و بهداشتی

چرا باید هر روز بیرون بروید

چرا باید هر روز بیرون بروید

مواد غذایی، ویتامین دی
D ندارند و حتما باید از نور خورشید استفاده کنیم تا
نیاز بدنمان به ویتامین دی را تامین کنیم. البته بعضی مواد غذایی مانند روغن کبد
ماهی کال، مقدار زیادی ویتامین دی دارد و بعضی ماهی ها، روغن لبنیات، تخم مرغ، جگر،
قارچ، این ویتامین را دارند؛ اما با همه این ها نیاز بدن به این ویتامین را تامین
نمی کنند .

اگر بخواهیم اشعه یو وی خورشید را
به مقدار کافی دریافت کنیم که ویتامین دی دارد باید موانع را بشناسیم از جمله
اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ویتامین دی را کم می کند؛ استفاده از
نقاب و همچنین، دریافت آفتاب از پشت شیشه، مانع جذب ویتامین دی می شوند .


چرا افرد ویتامین D مصرف می‌کنند؟

ویتامین D برای افراد مبتلا به
آرتروز بسیار مهم می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین D و کلسیم بهمراه هم
می‌توانند تراکم استخوان را در زنان پس از یائسگی افزایش دهد. همچنین ویتامین D
برای درمان بیماری‌های مرتبط با ضعف استخوان همچون نرمی استخوان مفید است.

افرادیکه سطح ویتامین D بدنشان
پایین است، برا جبران آن ممکن است به مکمل‌ها احتیاج دارند. کمبود ویتامین D در
افراد زیر متداول‌تر است:

  • افرادیکه بالای 50 سال هستند.

  • افرادیکه خیلی کم دربرابر
    خورشید هستند.

  • افرادیکه مشکلات کلیه و یا
    سایر بیماری ها جذب مواد معدنی را برای آنها سخت کرده است.

  • افرادیکه پوست تیره‌ای دارند.

  • افرادیکه با مصرف لاکتوز مشکل
    دارند.

  • افرادیکه گیاهخوار هستند.

  • کودکانیکه فقط شیرمادر دریافت
    می‌کنند.

ویتامین دی نقش مهمی در استخوان سازی و همچنین تقویت سیستم ایمنی دارد

افرادی که رنگ پوستشان تیره است
میزان تولید ویتامین دی در بدنشان کمتر است،هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزدیک می
شویم میزان اشعه خورشید کمتر می شود و میزان تولید ویتامین دی هم کاهش پیدا می کند.

آب پرتقال اگر غنی شده باشد می
تواند ویتامین دی داشته باشد، به تازگی، شیر را با ویتامین دی غنی می کنند. کمبود
ویتامین دی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را موجب می شود. کمبود این ویتامین،
خطر ابتلا به دیابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممکن می سازد. کمبود ویتامین دی،
باعث نرمی استخوان و راشیتیسم می شود.

ویتامین دی، جزو ویتامین های
محلول در چربی است و به هیچ وجه نباید از یک مقدار مشخص بیشتر مصرف شود، و مصرف آن
باید زیرنظر متخصص باشد. اگر بیشتر مصرف شود علائم مسمومیت دارد. علائمش این است که
بافت های نرم ما ممکن است استخوانی شود؛ مشکلات کلیوی و سنگ کلیه ایجاد کند و باعث
پرنوشی، پر ادراری، ضعف، خستگی، یبوست و سردرد شود.

کم خونی و
کمبود ویتامین دی، ارتباطی به هم ندارند

مقدار مورد نیاز در افراد بزرگسال
6٠٠واحد و افراد بالای 5٠سال ٨٠٠ واحد است، برای تأمین ویتامین دی، افراد سفید پوست
حداقل 5تا ١٠دقیقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور
خورشید قرار دهند. منتهی نه در زمان اوج نور خورشید چون خطر ابتلا به سرطان پوست را
بیشتر می کند. در زمان هایی که نور خورشید کمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و 4
تا 5 بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گشوده رو به آفتاب نیز امکانپذیر است.

در افراد تیره پوست، نیاز بیشتری
به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار باید، دست کم، سی دقیقه از
نور خورشید استفاده کنند تا بتوانند نیاز بدن خود را تامین کنند. کمبود ویتامین دی
می تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مشکلات استخوانی ایجاد کند و خطر پوکی استخوان
را افزایش دهد.

ویتامین دی حتی در سلامت پوست و
مو و سلامت دندان های ما نیز نقش مهمی دارد، پس کمبودش در بچه ها می تواند موجب
کاهش رشد شود. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص می توانند از مکمل ها استفاده
کنند. مصرف مکمل ها نباید بیشتر از هشت هفته طول بکشد .کم خونی و کمبود ویتامین دی،
ارتباطی به هم ندارند. ویتامین دی می تواند روی جذب کلسیم و فسفر اثر داشته باشد .


منبع:salamatnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

دکمه بازگشت به بالا